• nl

Verslag OER 2019

De Oost Europa Rally 2019 was weer een groot enduro feest en is gewonnen door Eric Deschepper.

De eerste heuvelklim is meteen scheidsrechter voor het klassement. Maar liefst 6 kemphanen gaan  voor de overwinning en doen de hele week niet echt voor elkaar onder. Met 32 graden starten zonder te acclimatiseren Is wennen. Via mooie zandpaden en grasvlaktes de grens over naar Roemenië. Prachtige route door de heuvels, op naar de special. De heuvelklim die vorig jaar veel energie en moeite koste lag te wachten. Ja hier moet ie zijn, kijkend en zoekend en de navigatie (sporen) hier omhoog? Gas erop … dit klopt niet dikke afgrond !. Nee terug…. dan moet dit hem zijn pfff wel steil rotsen …. moet lukken kut wel erg steil bijna achterover en nog een keer …. kut weer verkeerd…. en terug. Nou iets verder terug ( lees 10 m). Ja hoor dit is hem … lul let dan goed op tijdens de briefing .. na de beek direct rechts 😢. Nou ja … er was niemand voor mij (en droog) dus kon ik in 1 keer met twee vingers in de neus omhoog. Check controle .. en weer door.. tot aan TC 2. Nou lekker ging ie beheerst, en die sporen waren er bewust .. om ons te verwarren. Het OER team zit altijd vol grappen en daar de track 100% wordt uitgelezen is het een zaak om geen waypoint te missen.

Dag vijf staat voor de zwaarste dag vd rally (bijltjes dag) ivm blessures en vermoeidheid gingen er een aantal de sweeper route op, Kienstra niet ik wil en zal de rally volbrengen en dus alleen op pad. Let op we gaan de Mysterieuse berg over zegt de organisatie hier gebeuren de raarste dingen, oja route is goed te doen geen rare dingen de moeilijkheid zit hem in de duur.
Nou wat een dag, alles wat we afgelopen week voor de kiezen hebben gehad zat allemaal in deze dag. Stenen rotsen, paden, knippen, hoog gras, rivier doorwadingen enz.
Het mooiste stuk was een omgewaaid bos, route kompleet geblokkeerd. Zoek je weg (soort van mikado). Lange benen en motor beheersing waren hier in het voordeel. Berg op en af, over boomstammen, motor op het achterwiel 180 graden draaien zoekend een weg. Wonderbaarlijk kwam ik er vrij makkelijk doorheen (lekker gevoel).
Toch een zware dag afdalingen op natte stenen keien pffff alle zeilen moesten bijgezet worden, achter af hoorde ik dat hier mensen er voorover afgeslagen waren (Ewout van het Rally Bike Center heeft veel bijgeleerd, maar doet hier even voor hoe het niet moet ha ha).

Onder aan is het hele verslag van Emiel te lezen, het geeft een goede indruk hoe de OER in elkaar zit, Mede door het goede weer wisten 10 van de 40 deelnemers alle waypoints aan te doen. Een onweersbui hoort bij de OER, de een komt erin de ander mist hem, Als je erin komt breekt de hel voor 10 minuten los, als je dan geen uur pauze inlast wordt de OER loodzwaar, maar gelukkig is er voorzien in een bypass zodat een ieder meekan.

Gerrit Kamphuis, Dies Koenen en Jos Klein Gunnewiek krijgen de OER Finisher Bokaal uitgerekt door rondborstige dames, wat een foto,s ha ha! Dies en Jos zijn volledig nieuw in de rally sport, maar door gezond verstand en hun big smile hebben ze alle waypoints aangedaan, Hulde!! Gerrit rijdt zijn voorwiel en ophanging plat, bij een plaatselijke smid repareert hij de boel en vervolgt de rally wat een helden! De OER gaat meer om vriendschap, lekker rijden en elkaar helpen! Wat een groep was het weer, een groot team, ORG en Deelnemers bedankt, Het Was Geweldig!!

En de Winnaars zijn:

1ste Eric Deschepper.

2de Erik Heimerink.

3de Eric Lieverdink.

Hieronder het hele verslag van Emiel en de totale uitslag.

Nou hierbij even een update van de OER rally 2019 (met Gerjan Leppink van Leppink Adventure)

Zondag 07:45 uur gestart in Debrecen Hongarije. Met 32 graden 🌞(niet kunnen acclimatiseren ) via mooie zandpaden en gras vlaktes de grens overgestoken naar Roemenië. Prachtige route door de heuvels, op naar de special.  De heuvel klim die vorig jaar veel energie en moeite koste lag te wachten. Ja hier moet ie zijn, kijkend en zoekend en de navigatie (sporen) hier omhoog? Gas erop … dit klopt niet dikke afgrond 🤔. Nee terug…. dan moet dit hem zijn pfff wel steil rotsen …. moet lukken kut wel erg steil bijna achterover en nog een keer …. kut weer verkeerd…. en terug. Nou iets verder terug ( lees 10 m). Ja hoor dit is hem … lul let dan goed op tijdens de briefing .. na de beek direct rechts 😢. Nou ja … er was niemand voor mij (en droog) dus kon in 1 keer met twee vingers in de neus omhoog. Check controle .. en weer door.. tot aan TC 2. Nou lekker ging ie beheerst, en die sporen waren er bewust .. om ons te verwarren (gelukt dus) 10de plek met twee extra beklimmingen 😀. De rest van de dag lekker doorgereden, 2 man bezine gegeven ergens midden in het bos mbv een slangetje en flesje ( Kienstra is voorbereid) en half zes binnen in Turda 380 km op de klok. Motortje na lopen, eten, brieven en slapen.

Dag 2: 07:45 uur vertrokken over een fantatische route, ik rij alleen want dat vind ik het mooist. Eigen tempo en navigatie. Eerste 115 km tot aan tank stop ongeveer in 3,5 uur, peut erin, drinken wat eten en door. Tijd voor uitgebreide pauzes is er niet, dus 5 a 10 minuten en door. De route kon ik van vorig jaar (toen in de regen.. waar je volledig naar de kloten gaat) nu droog wat een mazzel, laatste stuk …. kut druppeltjes …. dammm en dan gaat het los ⚡️. Laatste stukje (4km) tot aan de slot klim vd Red bull Romaniacs, niet kunnen (willen) rijden ivm onweer en regen. Dus stukje asfalt …. verkeerd rijden 18:45 uur in het Hotel. Pfff lange dag (360km).. zere kont, blaren in de handen en op de tenen maar lachend en fit binnen. Dat kon ik vorig jaar niet zeggen 🤔😀.

Dag 3 de rust dag …. jajaja neeeee we rijden de route van vandaag 90 km. Half negen weg want er komt regen en ik weet dat deze energie gaat kosten…. direct de stenen in en klimmen, nu op een KTM 450 dus vol vertrouwen. Echt stevig dikke armen na nog maar 10 km, zitten wordt hem vandaag niet (lees stenen keien en rotsen hoog de bergen in. Er ligt nog sneeuw, de ene berg na de andere, het gaat best goed…. ervaring telt echt wel. Op de berg dit keer geen Roemeense honden de je aanvallen pfff . Afdalinkje en dan gravel pad, herder ….. 3 nee 6 wat 7 van die klere leiers voor me (ze lagen gewoon te wachten). En geloof mij ook dit went rustig door rijden, ze bijten me niet in de poten … dus niks aan de hand. Volgende stuk (geen quads) dat beloofd wat. BAM gas erop anders kom je niet boven, en weer en weer Jezus wat een klimmen. Het motortje moet werken en de baas ook 😀. Rustig naar beneden (nu met zijn 4-en) en terug naar het Hotel 12:00 uur net voor de regen binnen kan niet beter. Nu douchen eten en motor verwennen. Lekker zo’n rust dag.

Op naar dag 4,5 en zes!

OER rally 2019 zit er op, en de finish na bijna 1700 km in zes dagen gehaald. 💪🏻 100% score!

De vierde de was de mooiste dag vd rally, ivm met vermoeidheid reed ik eerst km als een krant. Maar na zo’ n 40 km kwam het gevoel terug en ging het lekker. Een hele mooie route met fantastische uitzichten over de bergen en heuvels, landerijen van Roemenië. Echt volop genieten, wel nog een onweersbui gehad maar de route gewoon kunnen rijden. Dat was niet voor een ieder, want als het hier losbarst dan gebeurt er wat. In de dorpjes / straatjes stond 40 cm water.

Dag vijf: deze staat voor de zwaarste dag vd rally (bijltjes dag) ivm blessures en vermoeidheid gingen er een aantal de sweeper route op, Kienstra niet ik wil en zal de rally volbrengen en dus alleen op pad. Let op we gaan de Mysterieuse berg over zegt de organisatie hier gebeuren de raarste dingen 😱, oja route is goed te doen geen rare dingen de moeilijkheid zit hem in de duur.

Nou wat een dag, alles wat we afgelopen week voor de kiezen hebben gehad zat allemaal in deze dag. Stenen rotsen, paden, knippen, hoog gras, rivier door wadingen enz.

Het mooiste stuk was een omgewaaid bos, route kompleet geblokkeerd. Zoek je weg (soort van mikado). Lange benen en motor beheersing waren hier in het voordeel. Berg op en af, over boomstammen, motor op het achterwiel 180 graden draaien zoekend een weg. Wonderbaarlijk kwam ik er vrij makkelijk doorheen (lekker gevoel).

Toch een zware dag afdalingen op natte stenen keien pffff alle zeilen moesten bijgezet worden, achter af hoorde ik dat hier mensen er voorover afgeslagen waren (Dhr E G te L😂). Heb ik het er toch goed van afgebracht.

Halverwege de middag begon de honger klop, ik had continue gereden vanaf 08:00 uur 🤔, dat was bewust om de onweer voor te blijven. Dus stoppen stroop wafels/energie repen/gel/dextro erin, en hopen dat het beter werd. Gelukkig nog 60 km en het werd vlakker, navigatie werd steeds slechter foutjes tijdens het rijden de pijp was leeg. Rond half zes kwam ik binnen (er stond 12 uur voor) eerst een uur in bad gelegen om bij te komen. Maar hij was voltooid. een dikke tien man hebben deze dag de hele route kunnen rijden, sommige moesten afhaken door blessures anderen door het noodweer. Het is en blijft een spelletje en ook daar moet je mee rekenen 😀.

Dag 6 is een afsluit dag, dus maar 160 km over zandpaden en door de bossen van Hongarije (en heel veel water plassen). Lekker uitleven nog en met een goed en trots gevoel (zelf en de motor onbeschadigd) over de finisch. ✅💪🏻👍🏻 Heerlijk & super organisatie door Gerjan Leppink van Leppink Adventure & team.

Startlijst en de totaal uitslag:

      Voertuig Uitslag
1 Micha    can am x3 xmr 30
2 Zoon van Micha      
3 Mannes    Husaberg 300 TE 27
4 Evert Jan    BMW G450RR 31
5 bjorn    Ktm 450 32
6 Raoul    Husqvarna FE 350 24
7 Jan    KTM 450 exc 19
8 John    KTM 450 exc 17
9 Ed    KTM exc 500 17
10 Hans    husqvarna te310 11
11 Erik    Ktm 450 2
12 Alex    Ktm 450 13
13 Gerjan    KTM 500 EXC org
14 Laurens    Ktm 450 33
15 Mark    Ktm 450 22
16 Jos    motor Beta 430 4
17 Leo    Ktm 450 10
18 Erwin    ktm 525 exc dnf
19 Emiel    Ktm exc 450 six days 15
20 Hendrik    KTM 500 EXC 24
21 Anita    KTM 350 exc-f dnf
22 Frederique    KTM 350 EXC – 6 days 24
23 Roel    KTM 350 EXC – 6 days 29
24 Walter    KTM 450 7
25 Bart    KTM 450 9
26 Eric    KTM 450 1
27 Chris   Husqvarna 450 34
28 Frank    Husqvarna 450 20
29 Eric    husqvarna 450 3
30 Gerben    husqvarna 450 5
31 Jan    Sherco 450 28
32 August   Sherco 450 26
33 Mark    polaris scrambler 1000 14
34 Joost    polaris scrambler 1000 8
35 Gerrit    polaris scrambler 1000 21
36 Gerard    Polaris Scrambler 1000 5
37 Ruud    Beta 400 11
38 Stefan    KTM 450 23
39 Dies    Beta 400 16
40 Gert    team Haaksbergen  
41 Francis    team Haaksbergen  
42 Dinand    WR 450  
43 Ferdy    Iveco  
44 Ewout    Beta 400  
45 Frans    KTM 450  
46 Marco    KTM 300  
47 Bogdan Christina   Iveco  
48 Alex    Hilux  

 

Meer weten over onze evenementen?

Neem dan contact op met Gerjan.

Stuur Gerjan een bericht

Of bel voor meer informatie
+31 (0)6 51 31 01 38