Verslag 2015 editie
Engelsman Philip John Bastow wint spectaculaire Oost Europa Rally
De OER is een rally voor offroad motoren en quad liefhebbers. Het is zo geweldig mooi rijden dat je direct weer terug wilt naar dit offroad paradijs. Het zonovergoten Tatragebergte ontving ons met open armen en het was bij de keuring meteen gezellig. Graaff Rally Support had het meteen druk en nog voor de start werd er al volop gesleuteld. Marco vond dit geweldig en zat zijn collega routemarchal Hendri flink te stangen, “gewoon een KTM kopen” lachtte hij.
Meerdere deelnemers hadden op de heenweg Auschwitz bezocht en ook hier werd flink over doorgepraat. De OER verbroederde toen al.
Emotie en gezond verstand horen bij de rallysport en zijn belangrijker dan ervaring. Niet je snelheid maar uithoudingsvermogen, motorbeheersing, humeur en correct navigeren maken je tot een winnaar. Anton Crezee is een ervaren rot en komt met een lint aan rijders bij TC2 aan. “Wat geweldig rijden en navigeren hier” lacht hij. Jaap Martens is op en top motorsporter maar dit was pas zijn eerste rally en hij volgde netjes Anton in het moeilijke navigatiegedeelte. Mede hierdoor wist hij de 1ste special in de digitale klasse te winnen. Philip was niet naar de OER gekomen voor de overwinning, maar door zelfstandig en foutloos te navigeren, hindernissen snel te nemen en goed door te rijden, stond dag 1 al op zijn naam.
Anton Crezee heeft veel volgelingen en kijk eens wat er op deze foto gebeurt.
Wouter repareert de benzinepomp van Henk, Jaap Martens zoekt onderdelen in zijn kist, de jonge Martin de Geus vraagt assistentie aan Wouter en Wilma Olthof noteert meteen de start- en finishtijden terwijl ze bijhoudt wie er binnen komt. Hilbert Baard komt net samen aan met Robert van der Kolk en Anton poseert even voor Gerjan zijn telefoon
Robert Weijers zat hem echter goed op de hielen en weet dan ook dag 2 op de zandpaden te winnen. De drie Engelse deelnemers vielen helemaal weg in het klassement door de special in het zand en niemand hield meer rekening met ze. Hilbert Baard komt met zijn 690 goed door de special en is helemaal blij, echter een uurtje later gaat hij bij het eerste klimmetje samen met collegarijders helemaal stuk. De klim was trouwens lastig te vinden, terwijl er in het roadbook duidellijk ‘into qued’ staat vermeld! Toch weigeren de meeste rijders om de beek in te gaan!”Heerlijk, niets mooier dan rallysport”. Hilbert ziet er in de klim echt doodongelukkig uit, maar als je ’s avonds met hem sprak, vond hij het weer een geweldige dag.
Hilbert zijn twee gezichten, een vrolijke bij TC2 en helemaal verrot na een klimmetje. Niets mooier dan rallysport!
Philip wint dan weer met overmacht de derde special over de mysterieuze berg, “geweldig, net Wales” lacht hij. Robert verliest zijn wiel van de quad op deze prachtspecial waardoor de Belg Konraad van Tomme spontaan met de tweede plaats aan de haal gaat. Het klassement ligt helemaal open. In de digitale klasse verbaast vriend en vijand zich over de altijd vrolijke Twan de Rijke. Die gast weet bijna alles te winnen. Jaap Martens van Enduro Club Drenthe en Bakkerij ’t Aole Ambacht keek te veel de kat uit de Boom om het Twan echt lastig te maken maar naast een overwinning weet Jaap toch constant tweede te worden. Het weer kon zoals gebruikelijk niet beter, gewoon heerlijk weer met zo nu en dan een onweersbui waardoor de mannen van de jongens werden gescheiden.
Rob Elsinga is altijd bereid te helpen en wordt verdorie met 1 puntje verschil op Konraad van Tomme gewoon derde, de held!
Op het laatste gedeelte van dag 3 barst het onweer los wat een worsteling over spekgladde heuvels oplevert. Het spel van de waypoints is begonnen, opgeven via de sweeper track is voor velen geen optie, nee gewoon tot 18.00 uur knokken, want na 18.00 uur moet je verplicht de sweeper track volgen. Endurorijders krijgen hierdoor de dag van hun leven. “Wat bruut!” komt Marco stralend over de finish, weinig ervaren piloten voelen zich ook helden als ze over de finish komen. Team Father en Son spannen de kroon. Dirkjan Franken heeft de OER al meerdere malen gereden op de motor. “De OER is veel leuker dan Dakar” is zijn mening en “dit moet mijn vrouw ook meemaken” zegt Dirkjan. Zo gezegd zo gedaan, het jaar daarop finisht Dirkjan samen met zijn vrouw op een quad. Ze vonden het zo geweldig dat hun oudste zoon het jaar daarop mee mocht. Dit jaar mocht Sam (net 12 jaar oud) mee in een Polaris side by side. Sam moest navigeren en heeft alle mogelijk navigatietrainingen gevolgd. Drie weken voor de start hebben vader en zoon tot diep in de nacht gewerkt om de side by side OER-klaar te maken, wat een geweldig project.
Alleen echte mannen kunnen de OER met een side bij side aan. Dirkjan gaat dag 3 zo diep dat hij flauw valt na de finish. Omdat hij erg klaagde over een zere schouder door een te strak gespannen veiligheidsgordel, hebben we meteen 112 gebeld omdat we dachten aan een hartinfarct. De hulpdiensten waren direct ter plaatse, niets aan de hand meldde de monitor. Even later wordt Dirkjan wakker en lacht alweer als hij zijn zoon Sam ziet. Harry begeleidde vader en zoon op een zeer professionele manier maar kon niet voorkomen dat Sam al een foto geplaatst had op hun whatsappgroep. Haha, de telefoon bleef maar rinkelen hierna.
In Roemenië ontmoet je alleen maar lieve mensen
Graaff Support full service, zonder Wouter waren een hoop deelnemers niet gefinisht
Rob Elsinga schrijft op Facebook: Zo de dag zit er weer op, wat rijden betreft dan, nu lekker eten en straks nog de briefing voor dag 4. Mysterieuze berg was vooral mistig, erg oppassen want voor je het weet rij je een koe aan. Verder lekker prut worstelen maar bovenal genieten! Op de lange paden heuvel op en af de 690 flink de sporen gegeven. In de gele klei was het minder, toen doorsteek naar eindpunt gezocht, via de spalatoire om het hele spul weer in showroomstaat te brengen.
Dag 4 schijnt de zon weer volop en is het heerlijk rijden door echt ruige natuur. De special genaamd Lumberjack and Bears (bosbouwer en beren) was weer geweldig. Eerst eenvoudig 100km door geweldige bossen rijden. Helaas dachten sommige rijders dat op het sweeper point de special was geëindigd, helaas niet. Hierna kwam het navigatiegedeelte, duidelijk vermeld in de briefing en op het roadbook. De Leppink Adventure uitdagingen zitten zo in elkaar dat je op snelle stukken alleen maar kan verliezen en in het navigatiegedeelte de wedstrijd naar je hand kan zetten. Arie Eeftink gaat zo geweldig en geconcentreerd door het navigatiegedeelte dat hij Wouter die TC2 bemande niet eens zag. Niets mooier dan de rallysport.
Quad mannen moeten altijd hard werken, vader en zoon Franken zaagden zelfs stammen door. Terwijl Robert Weijers het zeker niet makkelijk had op zijn 2 wiel aangedreven Raptor.
De onervaren Ernst Soons heeft niet veel geluk in zijn eerste rally, zijn WR blijft hem plagen en vandaag leert hij hoe het is om gesleept te worden. Ernst wordt maar liefst 240km gesleept door Marco, maar het mooie is dan wel weer dat de beide heren toch een topdag hebben gehad. Hilbert Baard schrijft: Mooie dag waar van alles inzat, met mooie momenten zoals de ontmoeting met schaapkudde en 2 herders, verder dan knikken en vriendelijk lachen en duim omhoog kwamen we niet, maar toch ……. Vandaag wel lopen pielen met goede route vinden, maar dan kom je wel op hele mooie plekjes. Binnen! Na een fantastische laatste 40km door de kloof/langs de rivier, onthaasten. Iedereen is binnen. Alle tijd voor onderhoud, we blijven hier 2 nachten.
Hilbert altijd volop aan het genieten, terwijl Ernst en Marco een le Dakar ervaring hadden. 240km slepen en dan ook nog genieten van de geweldige omgeving.
Op de rustdag hoefde je alleen maar te stempelen tussen 14.00 en 15.00 uur op een prachtberg. Om 14.50 uur hebben alleen de 3 Engelsen de top bereikt en ze denken al gewonnen te hebben, maar dan horen ze het gepruttel van een KTM690. “Echt lachen” zegt Wouter de Graaff, pruttel pruttel en daar komt Rob Elsinga aan en om 14.59 uur lukt het ook onze Belgische vriend om de top te bereiken. 3 Engelsen, een Belg en een KTM690 halen de top. De rest moet zich schamen, echter we hadden nog een held: Hilbert Baard kwam om de OER uit te rijden en beleefde vele zenmomenten; “het is hier zo geweldig” vond hij. Hilbert wilde zijn trotse 690 sparen en heeft gewoon de berg te voet bedwongen en pracht filmpjes gemaakt van de deelnemers die erg veel moeite hadden met een fijne skihelling. De quadrijders hadden op advies van Gerjan een bypass gevolgd en hadden zich vast gereden in de sneeuw. Robert en Twan staan goed in het klassement. In het digitale klassement was niemand boven gekomen waardoor Twan niet in gevaar kwam. In de rallyklasse geven de nummer 1 en 2 coulance aan Robert. Trouwens, Robert was kruipend de berg nog opgegaan haha. Wat een heerlijk spel en nog mooiere deelnemers, de OER verbroedert!
Dag 6 begint met 280km over bergpassen en schitterende dorpjes. Volop genieten. De afsluitende proef door de ‘scary wood’ is zoals gebruikelijk scheidsrechter. Als je de twee beruchte waypoints niet mist, ben je in 45 minuten door de special. Nu kwam het echter met bakken uit de lucht en was het net alsof ik het weer geprogrammeerd had. Onze routemarchals Wouter en Hendri rijden de proef foutloos in 1 uur 20. Philip, de nummer 1 in het klassement mist het waypoint en belandt in een onmogelijk ravijn. De nummer 1 digitaal Twan was Philip gevolgd, helemaal geweldig, de aanvoerders 0 punten. Robert maakt hier goed gebruik van en rijdt gewoon in een recordtempo met een tweewiel aangedreven quad naar TC2.
Daarna bleef het stil, angstvallig stil. 2 uur verder en er is nog niemand bij Wouter. Gelukkig voor Wouter was Robert bij hem gebleven “Anders voel jij je wel erg eenzaam in de scary woods”. De sweeper moet een beslissing nemen. 2 man vast in een ravijn en Henk op de track met een verdraaide knie. Maar verdorie waar zit de rest, langer wachten kan niet en Marco en Gerjan ontmoeten elkaar in de buurt van de waterput en gaan gezamenlijk met de quad verder. Gerjan maakt zich zorgen over waar iedereen uithangt en maakt een beginnersfout door met de quad in een soort van ravijntje te rollen. “Net een slapstick film” lacht Marco. “Je weet dat je omdondert alleen het duurt nog even”. Het tweetal krijgt de quad snel op track om even later vol in de lach te schieten. Alle verloren zonen stonden in de stromende regen Henk met zijn verdraaide knie gezelschap te houden. Er wordt snel een konvooi gemaakt, Robert van der Kolk voorop en Rob Elzinga als hekkensluiter over de sweepertrack terug naar het hotel.
Henk wordt verzorgd door Robbert Vulders en Konraad Vantomme, terwijl de rest gezellig komt buurten ha ha.
Het had verdorie zo mooi kunnen zijn, het hele klassement lag open maar op de twee Engelsen Michael Wolley en Gerald Clapham na heeft niemand deze kans gegrepen. De twee Engelsen werken in de bosbouw en worden dan ook door ons de lumberjacks genoemd. De lumberjacks vonden Henk en hebben hem van de track gehaald en zijn een klein uur bij hem gebleven. Robert Vulders en Konraad Vantomme hebben het weer van hen overgenomen. Alle vier de rijders hadden nog kans op een beker, helaas waren de lumberjacks niet in staat het waypoint te vinden. Ze wisten dat ze het waypoint misten maar zonder GPS begin je niets. De lumberjacks hebben niets met een smartphone of GPS, gewoon met een handkompas en gaan op het roadbook. Deze twee helden hebben alles gereden wat zonder GPS bijzonder knap is. Helaas konden Robert en Konraad de rit niet vervolgen en moesten verplicht over de sweepertrack terug. Mede door de voorgaande uitslagen kon je niet aannemen dat dit tweetal bij de eerste drie zou eindigen en werd de proef helaas gecanceld. Het Team Father en Son stonden inmiddels met een afgebroken wiel offtrack. De sweepers hadden 2 uur nodig om de koplopers uit het ravijn te krijgen. Inmiddels werken Dirkjan en Sam zich helemaal suf om het wiel weer aan de side by side te krijgen wat hun verdorie ook nog gelukt is, de helden. Inmiddels schijnt de zon weer en ontstaat er een klein feestje als de sweeper de verloren zonen weer bij elkaar brengt. Met een prachtige zonsondergang gaan we de track af, op weg naar een warme hap, lekkere douche en een heerlijk bed.
Iedereen uit het enge bos IIIIAAAAAAA
Dag 7. De strijd is gestreden en alle rijders worden beloond met een heerlijke dag zandtracks door het prachtige Hongarije. Dirkjan en Sam moesten eerst nog wel hun wielen laten repareren waardoor deze vechters weer laat binnen waren. De 12-jarige Sam klaagde niet. Gewoon een side by side over de zonovergoten Hongaarse paden sturen, dat pakken ze je niet meer af en Sam wil gewoon weer mee. Hilbert schrijft: De zandpadendag goed doorgekomen, wat een fantastische motor is de 690 voor dit soort tracks zeg, dit gaat zo mooi…… wat een geweld. Een navigatiefoutje zorgde ervoor dat ik het laatste deel alleen mocht uitrijden, over en geasfalteerde bergpas met fraaie vergezichten brullen is ook een feestje hoor!
Op deze afsluitende dag door de prachtige beboste Slowaakse heuvels breekt het wiel van Robert zijn quad weer af. Op de sweeper is geen optie, omdat hij dan zijn zwaarbevochten tweede plaats moet opgeven en gewoon vierde zou worden. Twan sleept Robert naar een benzinepomp waar het wiel wordt gelast. De route wordt afgemaakt en ze zijn voor 15.00 uur binnen. De afsluitende BBQ was geweldig en we konden allen afscheid nemen van een fantastische week met prachtroutes en prachtige mensen die altijd voor elkaar klaar stonden. Niets mooier dan de OER!
Robert van der Kolk schrikt niet van een bruggetje. Robert Vulders altijd vrolijk op Pad. Philip, Rob, Jaab en Hilbert kunnen niet zonder pizza!!!
Onze dagverslagen met veel foto’s zijn te vinden op Twitter.
Wouter de Graaff verdient alle lof, behalve zijn mooie rol als routeopener heeft hij ongelofelijk veel technische problemen opgelost en ook nog even een berg onderdelen gescoord in Targu Mures.
Dirk Jan en Sam Franken hebben ontzettend geknokt en verdienen de prijs best team ever!!!!
Philip John Bastow en Twan de Rijke bleken in de OER 2015 onverslaanbaar. “When I entered this rally the main objective was to finish. I would be quite happy with that. The thought of winning never entered my head. Now here I am on the top step of the podium. How the hell did that happen….
Many thanks to Leppink Adventure. Brilliant rally.
Winners of the Eastern Europe Rally 2015
1 | Philip John Bastow | KTM 450 Six Days |
2 | Robert Weijers | RAPTOR 700 |
3 | Rob Elsinga | KTM 690 Enduro |
Winners Eastern Europe Rally 2015 digital class
1 | Twan de Rijke | Polaris XP 1000 |
2 | Jaap Martens | Husqvarna 450 |
3 | Maarten Zijlmans | Polaris XP 850 |
Results rally class | ||
1 | Philip John Bastow | KTM 450 Six Days |
2 | Robert Weijers | RAPTOR 700 |
3 | Rob Elsinga | KTM 690 Enduro |
4 | Konraad Vantomme | KTM 450 |
5 | Gerald Clapham | KTM EXC 530 |
6 | Michael Wolley | Honda CRF 250 |
7 | Robbert Vulders | Husaberg |
8 | Dirk Jan Franken | Polaris RZR 900 |
9 | Sam Franken | Polaris RZR 900 |
10 | Hilbert Baard | KTM 690 Enduro R |
11 | Robert van der Kolk | Husqvarna TE310 |
Results digital class | ||
1 | Twan de Rijke | Polaris XP 1000 |
2 | Jaap Martens | Husqvarna |
3 | Maarten Zijlmans | Polaris XP 850 |
4 | Anton Crezee | Yamaha WR450 |
5 | John Groote | KTM 690 |
6 | Martin de Geus | WR450F |
7 | Arie Eeftink | WR450F |
8 | Henk Slagter | Husqvarna |
9 | Ernst Soons | Yamaha WR400 |
Deelnemerslijst
1 | Dirk Jan Franken | Polaris RZR 900 |
2 | Sam Franken | Polaris RZR 900 |
3 | Robert van der Kolk | Husqvarna TE310 |
4 | Robert Weijers | RAPTOR 700 |
5 | Martin de Geus | WR450F 2004 |
6 | Ernst Soons | Yamaha WR400 |
7 | Robbert Vulders | Husaberg |
8 | Konraad Vantomme | KTM 450 |
9 | Twan de Rijke | Polaris XP 1000 |
10 | Maarten Zijlmans | Polaris XP 850 |
11 | John Groote | KTM 690 |
12 | Anton Crezee | Yamaha WR450 |
13 | Gerjan Leppink. | WR450 |
14 | Rob Elsinga | KTM 690 Enduro |
15 | Hilbert Baard | KTM 690 Enduro R |
16 | Jaap Martens | MOTOR |
17 | Henk Slagter | Motor |
18 | Michael Wolley | Honda CRF 250 |
19 | Gerald Clapham | KTM EXC 530 |
20 | Philip John Bastow | KTM 450 Six Days |
21 | Hendri Dierkes | Beta 350 |
22 | Arie Eeftink | WR450F |
23 | Harrie Olthof | Iveco |
24 | Wouter de Graaff | Honda CRF450x |
25 | Marco | WR 450 |
26 | Wilma Olthof | Defender |