• nl

Verslag 2013 editie

Martin Westerhof wint dik verdiend de pracht OER Rally 2013.

De Oost Europa Rally 2013 is weer geweldig verlopen en wat een mooie rally is dit toch. Naast specials waar ze volgens het Dutch team Dakar in le Dakar alleen maar van kunnen dromen, is het vooral de spirit van de deelnemers wat de OER uniek maakt. Meteen bij aankomst in Zakopane zit de sfeer er al goed in, ik heb geen idee waarom maar onder de rally deelnemers is het altijd gezellig. 10 deelnemers komen vrijdagavond nog aan met het vliegtuig en dan is het Dutch Team Dakar ook compleet en moet er nog even geproost worden met heerlijke wodka! We zijn klaar voor de start.

Direct op dag 1 om 09.00 uur bij TC.1 worden de deelnemers al verrast. Snelle paden, tracks door bossen dwars op graden, door begrazingsgebieden en dan nog ff 2 ronden over een crossbaan waar je geen hoogtevrees moet hebben om je uiteindelijk te melden bij TC.2. Het is dan nog geen twaalf uur en eenieder is onder de indruk, niets dom knallen maar je kop gebruiken en motorbeheersing zijn nodig om deze rally te kunnen winnen. De aansluitende verbinding is dan weer een juweel waarbij je door echt schitterende gebieden trekt. Bij de benzinepomp deuken de gebroeders Brouwer nog even een velg van hun quad uit terwijl anderen de handkappen van de motor weer recht moeten zetten. Het feest is begonnen! Het laatste stuk verbinding loopt door de wijngaarden van het Hongaarse Tokaj, deze dag kan dan ook bij niemand meer stuk.

Op de tweede dag komen de cracks aan hun trekken op snelle klapzandpaden en alle deelnemers komen dan ook met een grote glimlach bij TC.2 aan. Bij binnenkomst in Roemenië verandert de wereld meteen, overal blijde kinderen welke je aanmoedigen om al wheelies makend door de prachtdorpen te blazen. Vanuit de organisatie is dit niet toegestaan, maar soms kun je het toch niet laten om je even een wereldster te voelen. Helaas glijdt Bonno zijn achterwiel onder hem vandaan en moet hij een dag de geweldige bezemwagen overleven! Het laatste stuk van de dag gaat door prachtige heuvels, het is dan echt leuk om even bij een kampvuur met Roemeense studenten aan te sluiten, hoe anders is dit dan Nederland! ’s Avonds bij een mooi meer in Gilau denken de deelnemers de OER dan te kennen en komen de heldenverhalen pas echt op gang.

Op dag 3 begint de rally pas echt met de special, de mysterieuze berg genaamd. Martin Westerhof van auto Jawes uit Ede verbaast vriend en vijand en mag gewoon als eerste de special in. Arjen Houtman mag als tweede starten, maar gaat meteen bij de eerste klim over de kop met zijn Raptor. Hij knalt terug naar TC.1, pakt de Raptor van Paul van Keeken af en gaat weer vol de special in. De Pool Marcin Kruger mag als derde proberen de berg te bewingen. De eerste rijders houden het droog en genieten volop van het heerlijke weer, maar de laatste rijders maken vol het beroemde OER onweer mee. Het is plotsklaps winter, de hele berg is wit en onze tracks zijn veranderd in woeststromende beken. Hoger en hoger ga je, de doorwading lijkt op de Missippi. Raymond Sijbrands komt muurvast te zitten, maar wordt direct door vier man geholpen die voor het klassement gaan, kijk, dat is de OER spirit! Antal Verschuuren beleeft een pracht highsider en heeft zijn roadbook naar de kloten. De vrienden Martijn Ulenbelt en Maarten Straetmans raken boven op de berg de track kwijt, maar door kalm te blijven en zich op de waypoint te concentreren komen zij ook ongeschonden en als ware helden door de special bij TC.2 aan. De verhalen breken los en het is alweer bevestigd, de OER is volgens Marcin Kruger gewoon de mooiste rally die er bestaat!

De vierde dag kent een soort van Dakarproef over de prachtige Roemeense bergen. Martin van den Brink is gewend om le Dakar met zijn racetruck te rijden, maar elke dag komt hij met een grote grijns op zijn smoel binnen, ‘dit is gewoon echt mooier dan le Dakar. Hier moet je knokken voor elke meter, terwijl de verbindingen echt geweldig mooi zijn om te rijden. Tevens geniet je volop van de omgeving en de motorsport, je hoeft geen Dakar te rijden’, zegt hij, ‘om een mooie rally mee te kunnen maken’. ‘Deze rally klopt op elke meter en hier leer je pas rallyrijden’ is zijn mening. Helaas voor Gerjan begeeft zijn trouwe WR het, maar geen nood hoor, hij tuft gewoon verder op de Can-Am Outlander. Iedereen vond deze dag echt geweldig om te rijden en de mooiste van de week. Het mooie van de OER is dat ze dit elke avond zeggen.

De rustdag komt als geroepen, het materiaal moet worden vertroeteld, maar helaas worden we wakker met vette regen. Met de middag klaart het op en moet de Behego-top nog overwonnen worden. Alleen de skihelling was al niet te doen, door de regen in de morgen was het bos verraderlijk glad. De volhouders gaan door en maar liefst 7 man behalen met vuurrode koppen die uit hun helmen knallen de top. Sebastian Wojnicz is nog geen 16 en rijdt naast alle specials ook gewoon de Behego-top op een Beta Alp 125cc. Het lichte motortje kwam vermogen te kort, maar als Danny Dietvorst voor de tweede keer over de prachtberg knalt, pikt Sebastian met alle kracht aan waarna ze gezamenlijk de top bereiken. Wat een helden, de zuiger van de Alp klinkt hierna vermoeid, maar deze beleving pak je niemand meer af. Deze berg zal een ieder gevoeld moeten hebben, het is echt geweldig om boven de wolken te rijden terwijl een regenboog de heuveltoppen met elkaar verbind. Maar liefst 6 man reden vandaag een verkeerde vallei in. Een weg terug was er niet, dat was veel te steil en na 1.5 uur klunen door een rivier kwamen dezen helden op een berijdbare track uit. Echt, deze helden Dick-jan, Wim de Haan, Maarten Straetmans, Martijn Ulenbelt, Rein Maas en Peter Maranus beleefden de dag van hun leven. Gelukkig maar voor de organisatie, dat was anders een lange avond en nacht geworden. Maar dat werd het nu ook, de organisatie mag Pascal de Baar erg dankbaar zijn. Met het team achter Pascal is het altijd lachen en als Wouter de Graaff gewoon de bar overneemt en diskjockey wordt kan het feest niet meer stuk. Echt bij een ieder gaan de voetjes van de vloer en wordt het later en later, zelfs de Harlem Shake wordt prachtig uitgevoerd. Als klap op de vuurpijl wordt nog even het kampvuur gedoofd met remreiniger, echt waar, elke vuurspuwer verbleekt hierbij.

Na het zoveelste korte nachtje worden we weer beloond met heerlijk weer en een schitterende route welke je het echte Roemenië mee laat maken. Zelfs een voetgangersbrug moest genomen worden om aan de overkant van de rivier te geraken. Helaas moesten de altijd vrolijke en genietende Antal Verschuuren en de volhouder Raymond Sijbrands vandaag plaatsnemen in de bezemwagen. De special met de naam ‘het enge bos’ kwam een ieder goed door en was weer meer dan geweldig om te rijden. Zelfs Gert-Jan van Heijnsbergen welke als ondersteuning van Wouter mee reed op zijn BMW-RS had een toptijd, ‘niets Zwitserland, dit is veel mooier’ lacht hij.

Dag 7 kent een Hollands tintje. Geen special, wel volop genieten van eindeloos aaneengeschakelde zandpaden, geen tijd voor foto’s of verhalen, maar gewoon vol knallen en genieten van onze sport. Zelfs Riny Staal, de supporter van Gerrit Staal had een topdag, zij mocht een dagje mee op de bezemquad.

De afsluitende dag is een juweel! Wat hebben de deelnemers genoten, Peter Maranus gaat nog even voorover van de motor af, 3 man was nodig om de boel weer vlot te trekken. ‘Echt geweldig’, lacht de altijd vrolijke Peter Maranus. Ook de doorwading deed veel stof doen opwaaien, heerlijk al die stoere verhalen bij het afsluitende buffet met prijsuitreiking. Daar we midden in een nationaal park finishen waar offroad rijden ten strengste verboden is en wij met 34 man er na een week best smerig uitzien, was de politie zoals altijd agressief aanwezig.Helaas voor hen rijden wij gewoon over asfalt terug naar de startlocatie. Einde van een prachtweek met alleen maar helden!

De OER kent alleen maar winnaars, maar Martin Westerhof van auto Jawes uit Ede verdient echt alle eer. Keer op keer werd hij hard aangevallen, echter Martin rijdt gewoon zijn stevige tempo zonder een enkele fout te maken en dat alle 8 dagen weer. Hij kwam zelfs bovenop de beruchte Behego-top, echt waar, zijn rode kop knalde zowat uit zijn helm. Met zo’n inzet heb je de OER gewoon verdiend gewonnen.

De uitslag: digitaal

1) Martin Westerhof

2) Dick-Jan Schermer

3) Martin van den Brink

De uitslag: roadbook

1) Marcin Kruger

2) Bob Coerse

3) Maarten Straetmans

startlijst:

1 Pascal de Baar RINCON 700
2 Jeroen Brouwers Grizzly 700
3 Jack Brouwers Grizzly 700
4 Martin van den Brink Polaris 450
5 Antal Verschuuren BETA 300
6 Paul van Keeken Grizzly 700
7 Jan van de Bor Grizzly 700
8 Hans de Waard BMW G450X
9 Danny Dietvorst Husaberg 450Fe
10 Gerrit Staal KTM LC4
11 Raymond Sijbrands Outlander 800
12 Dick-Jan Schermer KTM lc4
13 Martin Westerhof Yamaha wr 450
14 Rein Maas Yamaha wr 450
15 Arie Jannis Visser Husaberg 450 FE
16 Peter maranus Yamaha wr 450
17 Martijn Ulenbelt Ktm 350 exc
18 Bonno Brouwer KTM 450 exc
19 Maarten Straetmans KTM 450 EXC
20 Frank Bos Raptor 700
21 Jouke Helder KTM LC4
22 Wim den Haan Beta 400
23 Bob Coerse KTM 530
24 Wouter de Graaff Honda crf450x
25 Marcin Kruger Honda crf450x
26 Dinand Stevens Yamaha wr 450
27 Sebastian Wojnicz Beta Alp
28 Bart Westerink WR 450
29 Gerjan Leppink WR 450
30 Marcel van Amsterdam KTM 525
31 Hendri Dierkes Hilux
32 Arno de Groot Pajero
33 Partner Arno Pajero
34 Piet van Mierlo Iveco
35 Sjef Bloks Iveco
36 Riny Staal Iveco

Meer weten over onze evenementen?

Neem dan contact op met Gerjan.

Stuur Gerjan een bericht

Of bel voor meer informatie
+31 (0)6 51 31 01 38