• nl

verslag OER rallytraining 2017

IIIIAAAA niets mooier als de motorsport, wat een rally training was het weer!  Stéphane Peterhansel heeft le Dakar al 12x gewonnen en uit een interview met hem, zijn mij 2 opmerkingen bijgebleven.

1 toen ik van de motor overstapte in een auto, leek het net vakantie.
2 vermeld elke risico en rij nooit maximaal van je kunnen.

Dit gold zeker ook voor de 2017 editie van de Oost Europa rallytraining! Het was rond uit rot weer, deelnemers uit het zuidwesten belden af, sorry Gerjan het rijden van jouw specials durven wij aan, maar door de ijzel gaan wij de weg niet op! Gelijk hadden ze, maar tot mijn verbazing lag vrijdag de kantine wel vol met slaapmatjes daar deze deelnemers de ijzel voor wilden zijn.

Na een te gezellige avond was het moeilijk opstaan, ( Barry van het Motodrome is zelfs maar naar huis gegaan, mannen doen jullie het licht uit, ik moet morgen vroeg weer het ontbijt verzorgen.) De nacht was koud, de gaskachel draaide vol door in mijn trailer, Heerlijk hier en vooral niet naar buiten gaan, kut de wekker, lint spannen, vlagplaatsen, TC bemanning instrueren en de inschrijftafel weer inrichten. Okay, ik ga met angst in de schoenen naar buiten. Yep een dun laagje sneeuw zorgde ervoor dat de talrijke ijsplakken van de parking niet meer te zien waren, dat gaat spannend worden vandaag!
Wilma was al vroeg met de auto binnen en verzorgde de koffie, het laatste stuk was niet te doen, maar de grote weg was prima te rijden zegt ze, tot mijn grote verbazing druppelt het rennerskwartier vol en de deelnemers hebben er duidelijk zin in.

Paul van Middelaar en Klaas Okken hebben de OER rallytraining 2017 verdiend gewonnen.

Een Enduro en Rally hoort altijd door te gaan, je eigen verantwoording nemen, zo min mogelijk risico lopen en doorzettingsvermogen is wat deze sport mooi maakt. Bij Leppink Adventure draait het niet om snelheid, maar voertuig beheersing en juist navigeren maken je tot een winnaar. Door de gladheid was de verbinding geneutraliseerd en kon ieder met de auto van special 1 naar de tweede special zodat het goed te doen bleef.
Het broekie Niels Bruinsma (mx service) was samen met zijn vrienden verantwoordelijk voor de crossbaan, niet te rijden zegt hij het dunne laagje sneeuw veranderd direct in ijs. Okay 2 halve ronden dan! en het feest gaat beginnen.

Jan Hut van J.H. motorcentrum Zevenhuizen bemand TC.1 Bij de inschrijving had een ieder de starttijden gekregen en vanaf 09.30 giet it oan!! De mannen en vrouwen worden 2 aan 2 weg gestart en het feest is begonnen. Ervaren deelnemers die op tractie konden rijden waren de crossbaan zo rond, minder ervaren piloten kwamen geen meter voor uit en parkeerden de motor weer op de aanhanger, zo hoort het  gewoon je eigen verantwoording nemen. Het navigatie gedeelte is maar 4km lang, de kleuren staan verstopt op een 4×4 baan en een maisveld van meer dan een km lang. Als je wilt leren navigeren is dit dan ook lopend prima te doen. Net als in le Dakar vertrouwen mensen niet op hun zelf maar letten liever op hun voorganger. Net als ieder jaar rijden ze dan ook massaal fout.

Bij Situatie.8 (Hill top) gaat het allemaal goed. maar Situatie.9 (average 165 degree) slaan ze massaal over waardoor slechts een enkeling de Situatie 10 ( hill top) bereikt. De grap is ze vinden allemaal de kleur, maar door dat ze het waypoint van de verkeerde kant benaderen lopen ze tegen 1 uur straftijd aan.


Verder op in het maisveld gebeurd het weer. De vlag bij Situatie.20 is een eitje, maar de opdracht om over 164 meter 230 graden  richting een mast te rijden, is te moeilijk. De eerste rijdt het verkeerde spoor en de rest volgt wel.

Jaap Martens van enduroclub Drente doet het goed, Hij navigeert voor het eerst met roadbook en GPS, hij stopt bij elke situatie en bestudeert de opdracht, hierdoor  heeft hij maar liefst 20 minuten nodig voor 1,5 km, wel met gevolg dat Jaap een van de 4 deelnemers is die alle kleuren heeft bereikt.

TC.2 wordt bemand door Bart Westerink en hier slaat de kudde op hol. IPV terug te keren naar het Motordrome gaan ze massaal wel de verbinding rijden, het rijden in de verse sneeuw is dan ook echt kikken! In de verte zie ik ze gaan over een dijk voorzien van hoog gras, deze dijk loopt parallel aan een drukke N weg en het is goed te zien dat ze sneller als de auto’s zijn, als dat maar goed gaat? Ik stuur Edwin met de 4×4 voorzien van de grote aanhanger direct op pad voor assistentie, daar ik wat bezorgd ben stuur ik rijders die ik ken een sms met de vraag om even te bellen, Fantastisch lachen ze, wat kicken hier, we staan stijf van het ijs maar dit is te mooi om te missen.

Bij de cross / grasbaan vereniging in Vledderveen worden we altijd warm onthaald, dit jaar de grasbaan maar eens proberen. De tweede special begint net als met een officiele wedstrijd  met 4 volle ronden , Motor en Quad mannen gaan helemaal uit hun bol, echt geweldig om te zien. Gelukkig is de professionele baan voorzien van rubberen wanden, waar gelukkig niemand in beland is.

Hierna alleen maar snelle paden waar een navigatie fout direct afgestraft wordt. Gewoon door Bourtange op naar een echt navigatie gedeelte. Bij S.47 moet je links af 260 meter over 178 graden. S.48 single track 114 meter over 142 graden wordt massaal overgeslagen, hierdoor wordt de kleur niet gevonden, de tweede kleur wordt wel massaal gevonden en de deelnemers maken zich op voor de slotklim. Paul van Middelaar komt als een van de eersten aan, werpt zijn motor boven op de berg en roept de vraag en 2 kleuren, Helemaal goed wat een sportman en Paul wint dan ook verdiend het Weekend, Albert Oosting rijdt met groots gemak en volledig beheerst zijn ktm 620 adventure, langs de hele route en wordt verdiend tweede. De totaal onervaren Jaap Martens komt rustig aangetokkeld, rijdt zijn motor uiterst beheerst naar boven en heeft verdorie weer de kleuren en wordt verdiend derde.

In de digitale klasse zijn het zeker geen minder helden, oa de Quad deelnemers gaan echt als de brandweer ze genieten volop maar gaan zo hard dat het navigeren erbij inschiet. Jetze Mellema van de Veluwse Zandhappers heeft het best opgelet en wordt verdiend derde. Bart vd Spoel van http://www.larikshoutbouw.nl/ en Klaas Okken van http://www.houthandelwesterwolde.nl/ hadden elkaar gevonden en gingen als de brandweer, de mannen zijn samen 1ste geworden maar de computer heeft met een minimaal tijdsverschil Klaas Okken als de winnaar aangewezen.

De bezemwagen brengt diverse verkleumde deelnemers terug naar het Motodrome, terwijl het gross door wil gaan, bam gewoon de volle 225 KM, en als ze rond 15.30 aankomen gaan deze speelse en losgeslagen rebellen ook massaal de crossbaan op, de crossbaan begint te glimmen en de quads beginnen te springen, Ik zeg Barry serveer het stamppot buffet maar voor dat er ongelukken gebeuren.

Wat een top training was het weer, deelnemers heel erg bedankt

En de winnaars zijn:

1ste Paul van Middelaar

2de Albert Oosting

3de Jaap Martens

Uitslag digitaal

1ste Klaas Okken

2de Bart v.d. Spoel

3de Jetze Mellema

 

Meer weten over onze evenementen?

Neem dan contact op met Gerjan.

Stuur Gerjan een bericht

Of bel voor meer informatie
+31 (0)6 51 31 01 38