Demo en Instructiedag Bilstain
REPORTAGE Noppennieuws- TER LERING ENDE VERMAECK!
Onder de noemer van ‘Leppink Adventure Demo- en Instructiedag’ organiseerde enduro-, trial-, en rally-enthousiast Gerjan Leppink eind juli een heerlijk dagje buitenspelen op het trialdomain in het Belgische Bilstain. Gerjan had daarbij een heel regiment nieuwe enduromotoren van KTM, Gas Gas, Beta en Sherco weten te regelen, samen met een Nonstop-bus vol trialmotoren, zodat iedereen in blokken van twee uur vrij kon gaan rijden of les kon krijgen en daarbij meteen een nieuwe trial- of enduromotor aan de tand kon voelen.
Met topinstructeurs als Mark Wassink (voor de enduromotoren) en Luc Branten (voor de trialmotoren) konden de deelnemers hun hart ophalen op de beboste hellingen van Bilstain. Geen plek om volgas in de vierde of vijfde versnelling doorheen te branden, maar juist een ideaal oefenterrein om je motorbeheersing in de lagere versnellingen te trainen en daarbij continu op zoek te zijn naar grip voor de voor- en achterband. Aan weerszijden van het rustieke beekje vind je hier immers tientallen paadjes en uitgereden sporen vol stenen en boomwortels, bergop en bergaf.Gerjan Leppinkhad er een prachtig technisch enduroparcours uitgezet, dat de deelnemers vrij mochten rijden met hun eigen motor, of met één van de nieuwe demo-enduro’s aan de bak konden. Ideaal, want waar kun je anders een nieuwe KTM, Beta, Gas Gas of Sherco uitgebreid in de praktijk testen? Daarvoor hadden Overveld Parts (Gas Gas), WPM Motors (KTM), Jan Olthof (Sherco), Rallybikecenter, Munsters Motoren en Behego (Beta) voor deze dag hun demo’s gratis beschikbaar gesteld, zodat er negen verschillende nieuwe motoren voor de 23 deelnemers klaar stonden, verdeeld over vijf viertakten en vier tweetakten. Bovendien konden de liefhebbers aanhaken bij Mark Wassink voor wat ‘tips & tricks’ bij het rijden met een enduromotor op moeilijk heuvelachtig terrein of door een rivierbedding vol stenen. Verder had trialspecialist Nonstop een hele buslading trialmotoren bij zich, zodat veel rijders ook eens konden ervaren wat het is om met een trialmotor tegen een lastige helling omhoog te klauteren of over wat enorme stenen te balanceren. De trialmotor lijkt immers ook door veel enduro- en offroad-rijders steeds meer ontdekt te worden als de perfecte trainingsmachine voor het lastige technische werk. Vreemd was het dus niet dat bijna de helft van de deelnemers al hun eigen trial-trainingsmotor meebrachten!
Gerjan Leppink: “Met vier blokken van elk twee uur moest de gang erin blijven om deze dag te laten slagen. En het werd inderdaad een super geslaagde dag dankzij de erg enthousiaste deelnemers en de medewerking van alle dealers en instructeurs. Het doel van de dag was om naast de heerlijke biefstuk welke ze in Bilstain serveren ook eens kennis te maken met lekkere speelse enduromotoren op een stukje parcours wat wij in Nederland niet kennen, maar wat je bij de evenementen van LeppinkAdventure, zoals de Oost-Europa-rally, de Alentejo-rally in Portugal of de Funduro raid in Spanje (zie ook www.leppinkadventure.nl, red) regelmatig tegen kunt komen. Dus niks vol op het gas, maar gedoseerd rijden, want juist tractie kan je redden. Luc Branten en Werner Bos van Nonstop Motoren legden hiervoor de basis met hun trialclinic. Dat was enorm geslaagd. We weten nu weer dat trial een prachtaanvulling is voor onze enduro- en rally-hobby. De trialsport vergt veel meer van je als je vooraf denkt. Na 5 minuten voel je de zweetdruppels en snak je al naar water. We hadden daarbij de mazzel dat op deze dag ook net het Franse WK-fabrieksteam van Sherco aan het trainen was in Bilstain en zij voor ons even een demo gaven. Dan weet je weer waar je waar je staat. Niks motorvermogen: een puber zet zijn Sherco 125 gewoon boven op een stel onmogelijke rotsblokken! Alle deelnemers kwamen dus reuze-enthousiast terug van het trialblok. Sommigen deelnemers zijn inmiddels ook al op zoek naar een eigen trialmotor!
Bart Westerink en Marco van Merrebach begeleiden het enduroblok. Ook dit was superzwaar, maar geweldig om te doen. De deelnemers hebben echt geweldig veel geleerd. En Mark Wassink reed voor in het vrije trainingsblok, met als doel de ‘LA-pukkel’ met meer gemak nemen. Mark vond deze sessies zo leuk dat hij gewoon de volle acht uur training gaf! En ging na afloop nog even de strijd aan met Bart en Mark om te zien wie de beste berggeit was. Nu is dus algemeen bekend dat Mark met zijn KTM 300EXC niet te kloppen is op de hellingen!”
Het enthousiasme van Leppink werkte aanstekelijk op de dealers die hun motoren beschikbaar stelden. En op Reiger Suspension, die met een serviceteam aanwezig waren om deelnemers advies te geven over vering en ter plekke afstellingen te controleren en aanpassen. Bij de demomotoren was Leppink erin geslaagd een mooie mix van tweetakten en lichte viertakten als demo naar Bilstain te halen, zodat iedereen ook eens wat totaal anders kon proberen als zijn eigen motor. En dat werd op prijs gesteld: de negen testmotoren waren vrijwel continu onderweg op de beboste hellingen.Gerjan Leppink: “Het bewijs werd weer geleverd dat sport verbroederd. Geheel belangeloos hebben alle bedrijven ervoor gezorgd dat wij met zijn allen de dag van ons leven hadden. En dat wij weer een stuk wijzer zijn geworden. We konden namelijk nu zelf ervaren dat er geen slechte motoren meer worden gemaakt en dat alle merken tegenwoordig betrouwbare juweeltjes afleveren. Opmerkelijk was dat al onze trainers Bart, Marko en Mark zelf allemaal rijden op een KTM 300EXC tweetakt. Dat blijkt dan na zo’n testdag eigenlijk ook wel een logische keus. Een KTM is gewoon ready to race. Daarbij is een tweetakt onder deze omstandigheden veel leuker rijden en is het onderhoud ook nog eens goedkoper. Deze dag heeft echter bewezen dat Beta, Gas Gas en Scherco prima meekunnen met KTM. Ook heeft deze dag laten zien dat je met een tweetakt erg veel kan en dat zo’n ding ook prima geschikt is voor een Leppink Adventure evenement. Zo’n tweetakt rijdt geweldig en heeft meer dan genoeg bottom-power. Als je in staat bent om in een klim de voeten netjes op de stepjes te houden, helemaal tegen het stuur aan kunt kruipen en dan je kont steeds minimaal één centimeter van het zadel weet te houden, dan kom je overal boven! Maar als je conditie minder is en de motor jouw soms de berg op moet slepen terwijl jij als een zak hooi op het zadel zit, dan wint de viertakt. Die huidige wonderen van techniek tokkelen echt overal tegen op. Helaas moet ik bekennen dat voor mij als 50-plusser die veel te veel in de auto zit tegenwoordig een viertakt de betere keus is geworden. Het merk blijkt daarbij in mijn ogen echt geen zak uit te maken. Het is voor alle rijders die hier vandaag waren alleen maar hobby en dan is het vooral belangrijk dat je jezelf lekker thuis voelt op een motor. En dat je een klik met de dealer en het merk hebt. Dat betekent meer dan dat jouw motor misschien anderhalf pk meer heeft of dat een topper daar een ONK mee kan winnen. Wat vandaag wel goed naar voren kwam is dat er ook voor ons als amateurs in de vering een grote winst in het rijplezier is te behalen. Dat moet je niet onderschatten. Enkele motoren van vandaag waren al even door Reiger onder handen genomen en daarop voelde iedereen zich meteen thuis. Die geven wat meer zekerheid en stuurprecisie bij het rijden. En dat werkt meteen door tussen de oortjes. Voor de toppers in de cross en rally moet alles veel harder staan, terwijl het juist voor ons als hobbyrijders erg van belang is dat de vering soepel is zodat de wielen het terrein mooi blijven volgen. Reiger is tegenwoordig echt de top en 100 procent betrouwbaar. Geloof me, je geniet daardoor nog veel meer van je hobby. Reiger had het binnenwerk van de voor- en achtervering van een Beta aangepast voor € 475,- en dan merk je dat zo’n machine altijd het gekozen spoor volgt en heel veel vertrouwen geeft. Daar wordt je echt meteen een betere rijder van.”
Gerjan Leppink had voor alle deelnemers na afloop een kort vragenformuliertje klaar liggen, waarop iedereen met wat plussen en minnen zijn ervaringen met alle demo-motoren kwijt kon. Op die manier ontstond dus een soort testuitslag, juist samengesteld uit de ervaring van ruim 20 hobbyrijders.
Gerjan Leppink: “Welk merk er nou gewonnen? Sorry, er zijn geen winnaars en geen verliezers. KTM blijkt gewoon ready to race en een ieder voelt zich er direct op thuis. Bij de Beta, GasGas en Scherco voel je duidelijk de trialervaring terug. Ze zijn allemaal superprettig te sturen. Sherco heeft echt een prachtlijn enduromotoren met voor elk wat wils. De Scherco 300 viertakt doet je verbazen; wat een heerlijke fiets. Alleen is de rijhouding hierop ietsje anders. Daar is niks mis mee, maar je moet er wel even aan wennen. De Beta’s zijn ook geweldenaren en die blokken lopen echt supermooi. De 350 viertakt was voor mij echt de belevenis van de dag. Mijn eigen Beta 450 kon het parcours prima aan en hij is hier 100% geschikt voor, maar je moet dan wel iets harder over de hindernissen. De 350 kan gewoon beter kruipen. Ongelofelijk hoe soepel dat rijdt; met het gas heel ietsje open rij je overal naar boven. Maar verdorie naast dat ik de Gas Gas geweldig mooi vindt, heeft zo’n ding ook al Reiger vering standaard. Bovendien beviel mij en veel anderen de rijhouding gewoon erg goed. Ik kwam daarmee echt met een big smile terug, de rijhouding en vooral de gasrespons deden mij kwijlen… Gelukkig hoef ik helemaal niet te kiezen, want mijn munten zijn op. Maar hopelijk blijf ik wat verdienen in het leven, zodat ik ook wat te dromen overhoud!”
Tekst Eric Bulsink/Gerjan Leppink
Foto’s Eric Bulsink
Testrapport
T= two stroke F= four stroke
LOL: de meesten vinden de demo fijner dan hun eigen fiets en er is maar 1 tester die de geteste Beta niet zou kopen.
Merk Geschikt Fijner dan je eigen fiets? Zou je de motor kopen? Opmerking
Sherco Ja Nee Ja Nee
300 T X X X Voor mij te fel.
X X X Echt een superfijne fiets.
X X X Mijn droom.
X X X Koppeling te zwaar
X X X Fijne fiets, perfect voor extreem endurowerk en ook redelijk stabiel rechtdoor!
300 F X X X Voldoet volledig aan mijn kunnen.
X X X Stabiel maar past niet bij mijn lengte.
X X X Rijdt erg lekker, maar mag iets meer vermogen hebben.
X X Te weinig vermogen.
Merk Geschikt Fijner dan je eigen fiets? Zou je de motor kopen? Opmerking
GasGas Ja Nee Ja Nee
300T X X X De perfecte fiets.
X X X Remt te fel en liep niet goed op snelheid, maar is met de 300 EXC de winnaar.
X X X
X X X De perfecte fiets, wel veel luchtfiltergeluid.
X X X Zware voorkant, voor de rest een stabiele fiets.
450 F X X Te zwaar voor Bilstain.
X ? ? Ga hem kopen als er injectie op zit.
X X X
X X Perfect die Reigervering, schakelt iets minder.
Merk Geschikt Fijner dan je eigen fiets? Zou je de motor kopen? Opmerking
KTM Ja Nee Ja Nee
300 T X X X Behendig, maar voor mij te licht.
X X X De winnaar, helemaal geweldig.
X X Voor mij ongeschikt.
X
X X X Te snel voor mij.
450 F x x x Doet alles wat ik wil, ronduit de perfecte fiets voor mij.
x x ?
Merk Geschikt Fijner dan je eigen fiets? Zou je de motor kopen? Opmerking
Beta Ja Nee Ja Nee
350 F X X Te weinig vermogen.
X X ? Een soepele motor, maar eerst testen in het zand.
X X ? Iets laat op het gas.
X X X Direct kopen dat ding, heerlijk.
X X X
450 F X X X Pakt goed op en schakelt heerlijk. Voorvering te stug.
X X De winnaar en de enige uit de demomotoren die gelijk is aan de perfecte Husky 450.
X X X
300 T X X ? Pakt goed op en rijdt super.
X