verslag 2016 editie
De Atlas & Desert Challenge 2016 was weer een groot off-road feest.
Na een ontspannen reis, kwamen de kwartiermakers: Rob Oonk, Alex van Ginkel en Mohamed Arrahil aan in onze startvallei net buiten Marrakesh. Echt heerlijk hier, gewoon even bijkomen aan het zwembad tussen de olijfbomen, Op het geluid na van vogels hoor je niets en dan die sterrenhemel en natuurlijk die heerlijk geurende kruiden. Marokko is zo een Pracht land. Monteur en bierwacht Peter Maranus en slotrijder Marco van Merrenbach komen een dag eerder en al snel is alles gelost en is het eerste biervat aangesloten. Het grote Chillen is begonnen. De deelnemers druppelen binnen, mede door de biertap het goede eten en de ontspannen sfeer wordt het al snel gezellig. De meesten waren er een dag eerder, alles op je gemak testen voor de start morgen, hoe mooi is dat.
Onze Gids Mohamed Arrahil, houd van ons en onze hobby.
Om 0700 ontbijt en dan snel op weg, de eerste dag is altijd wennen, niks geen snelle paden, de bochten door de ruige atlas knijpen en de afgronden zijn mega diep. Bij Leppink Adventure gaat het niet om de snelheid gewoon volop genieten van de offroad motorsport en elkaar. Alle waypoints halen is de uitdaging een onweersbui aan het eind van de eerste dag maakt het meteen super spannend. 15km van het einde van de track welke door een cowboy landschap voert is een rivier ontstaan. Joop knalt met zijn Dakar KTM er vol in, helaas het water is te sterk en Joop moet zijn dierbare KTM in het water leggen. De toon is gezet en de olie wordt ververst haha. De Buggy en Quadrijders knallen gewoon vol met een big smile naar de overkant. De Motorrijders helpen elkaar naar de overkant en de stoere verhalen gaan los.
De volgende dag kunnen de enduro jassen uit en een heerlijke rit door de woestijn wacht, wat een blije koppie,s en wat een complimenten over de routes en de organisatie. De route slingert heerlijk tussen de tafelbergen door echt een ieder geniet. De afsluitende 150km dwars door niemandsland blijven je bij en dwingen respect af voor deze ruige natuur. Marco en Gerjan gaan nog even de duinen in om de route voor morgen te checken, de rest vindt het prima en maken zich zelf en hun voertuig klaar voor de eerste zandduinen dag.
0800 de mannen worden zenuwachtig! Het feest van de zandduinen gaat beginnen. De easy tour des dunes leert je al surfend de duinen over steken, terwijl je terug een hoge en pittige duin over moet steken, alleen door vol op het gas te gaan kom je beneden en dit geld ook voor de quad en buggy rijders, de toon is gezet en zelfs de ervaren rallymannen weten het weer, dit is heel anders als in de autorally,s. Diegenen die de eerste ronde goed doorkomen mogen beginnen aan de ervaren Alex Cross des Dunes, De meesten beginnen vol goede moed aan een ronde wie je zandduinen echt laat beleven, gewoon vol op het gas van waypoint naar waypoint op naar het Check Point. Je mag alleen starten aan het laatste stuks dwars door niemandsland als je voor 1200 met nog wat water in je camelback de CP hebt bereikt. Slechts 4 man mogen door en de rest gaat in convooi terug naar het bivak. S,middags gaan de verhalen bij het zwembad los en de motoren worden klaar gemaakt voor morgen en het rondje stoeien tussen 1700 en 1900 uur. De Sfeer zit er goed in het eten smaakt prima, onze gids Mohamed zorgt echt goed voor ons en het bier vloeit rijkelijk, wat een sfeer en wat een super deelnemers weer.
De volgende morgen starten we aan de Special des dunes ala Antal, Antal heeft echt een pracht special uitgezet terwijl Alex het volwaardige roadbook heeft geschreven. Tot nu toe hebben nog maar 4 deelnemers alle waypoints aangedaan en mede hierdoor kan een ieder ontspannen beginnen aan een volwaardige Special waar werkelijk alles inzit. Frank Jurrissen leest de duinen als geen ander. Eric Deschepper en Walter Roelants proberen wel te volgen, maar het lukt hun niet de prachtlijnen van Frank te volgen. Echt een ieder geniet volop wat een land en wat zit de ADC goed in elkaar. Na de verplichte middagpauze gaat een ieder nog even flink los. De deelnemers beginnen de duinen te snappen en knallen er op los. Onze monteur Peter Maranus mag de Beta van Ewout uitlaten, als een kind zo blij geeft hij rijles, platter kan niet en het zand zit nog in mijn oren en neusgaten ha ha. Cor zet de buggy flink aan, remmen roept navigator Alex, Lukt niet meer roept Cor en ze landen op hun neus, de kooi licht ontzet en de pracht verhalen gaan los. Onze winnaar Frank gaat met zijn vrienden van rally 4 friends nog even vol door de duinen, kut vast loper de KTM wil geen kant meer op. De rescue Quad lukt het om net voor het donker de rebellen binnen te krijgen terwijl Ewout van Rally Bike Center de KTM net voor middernacht weer aan de gang krijgt. Wat een heerlijke groep en Frank zit nog steeds verdiend in de race.
0700 ontbijt midden in de duinen, Bachir van Nassar Palace heeft er echt werk van gemaakt wat een super leuke ervaring. Indereen begint vol goede moed aan een heuse enduroetape. De eerste 150 KM gaan weer de verlaten woestijn door, wat een pracht, Marco en Ewout bezoeken nog even een schooltje midden in een voor ons totaal verlaten gebied, waar komen ze vandaan. Na de Woestijn voert een hard enduro track je de atlas weer in, goed te rijden maar een ieder komt met een big smile, totaal gesloopt boven. De buggy,s en quads moeten verplicht over de bypass, maar zij hebben ook niks te klagen daar ze dwars door een vulkanisch paradijs rijden.
De laatste rijdag alweer en een ieder zit nog in de race, De Atlas is koud en de route brengt je via diverse pracht canyons naar 3000 meter hoogte. Lichte regen en de eerste sneeuw valt. Koud koud koud, ha ha ik had het nog gezegt. De route door de Atlas imponeert wat een pracht en geweldig rijden. De telefoon van Mohamed gaat, helaas we mogen van de overheid de laatste canyon van de dag niet in i.v.m. zwaar omweer. Vergunning kan dus ook een nadeel zijn haha. Gelukkig hebben alle deelnemers een goede overzichtkaart met diverse bypass route,s. Snel naar voren gereden en alle deelnemers geïnformeerd. Bij een pracht 100% Marokaans berg restaurant wordt er overlegt. Bij ons is het weer nog goed en een ieder wilde gewoon de canyon in. Ik ben snel doorgereden om de situatie te verkennen. Het weer valt goed mee, maar regen veranderd de Atlas wel in onbegaanbaar gebied. De Politie bleef maar bellen met de mededeling niet de canyon in te gaan. Okay Okay alle deelnemers nogmaals aangehouden en een ieder was overtuigd. Het was een pracht week, een ieder zat nog in de race , beter 150KM kleine asfaltwegjes dan problemen opzoeken. Huib van Roekel en zijn navigator Alex van Ginkel waren met hun buggy niet meer te achterhalen en op de SMS reageerden ze ook al niet. Hun begeleider Cor de Bruin gebeld. Niks aan de hand Gerjan, die gasten geven gewoon niet op en kijken niet op hun telefoon. De hekken sluiters Marco en Ewout willen perse de Canyon in om te kijken of Huib okay is. Ik sweeper de bypass en een ieder is safe. Huib en Alex zijn vroeg gestart en hebben het gas open gehouden. Ze beleefden een topdag en vonden de canyon zelfs met heftige regen helemaal geweldig, niemand gezien lachen ze, Gerjan wat een geweldige routes maak jij toch. De sluitrijders worden wel door de politie tegengehouden en moeten dus terug naar de bypass. Marco en Ewout komen hierdoor om 2000 met een bigsmile binnen. Ook zij vonden het een topdag. Niets mooier als offroad publiek. Nul en geen klachten en de organisatie klopt dan ook 100 procent.
Huib van Roekel heeft een dwarslaesie over gehouden aan een motorongeluk, hij gaat met ons mee met een buggy. Huib geeft nooit op en klaagt nooit ook runt hij zijn bedrijf van Roekel reclame met succes. Alex van Ginkel is zijn navigator terwijl Cor de Bruin meer dan 100% service verleend. Wat een prachtig drietal is dit, altijd een bigsmile en hoe zwaarder hoe mooier vinden zij. Het team van Roekel Reklame heeft dan ook de Bikkel prijs dik verdiend.
Ook al zijn onze evenementen kleinschalig, toch ben je bij ons een terechte winnaar. Bij ons geen geklooi en vergaderingen over waypoints, wij zijn overal zelf geweest er worden dan ook achteraf geen waypoints gecanceld. Van de eerste 4 deelnemers zijn de tracks 100% uitgelezen en gecontroleerd en onderstaande 3 mannen hebben alle waypoints aangedaan en zijn onze oprechte helden.
Uitslag :
1ste Frank Jurissen
2de Eric Deschepper
3de Walter Roelants
Bekijk meer foto,s via twitter : https://twitter.com/gerjanleppink
Deelnemers lijst:
1 | Eric Deschepper | KTM 450EXC |
2 | Walter Roelants | KTM 450EXC |
3 | Bart Somers | Ktm 450 exc |
4 | Christiaan Van Erk | Ktm 450 exc |
5 | Frank van Erk | Ktm 450 exc |
6 | Frank Jurrissen | KTM 350 exc |
7 | Jan Foppen | Can Amm |
8 | Eric Lieverdink | KTM 350 exc |
9 | Mohamed Arrahil | Defender |
10 | Johannes Jan lageveen | honda xr400 |
11 | Joop van zonsbeek | KTM 450 |
12 | Willem Lambregts | XT 660 |
13 | Gerjan Leppink. | |
14 | Mark Overberg | ktm exc 300 |
15 | Huib Verboon | Beta 400 |
16 | Ewout Grevengoed | Beta 450 |
17 | Jan Willem Goedhart | Can Amm |
18 | Paul Zijlmans | Buggy 1 |
19 | Maarten Zijlmans | Buggy 1 |
20 | Alex van Ginkel | Buggy 2 |
21 | Huip van Roekel | Buggy 2 |
22 | Marco van merrenbach | WR450 |
23 | peter maranus | WR450 |
24 | Rob Oonk | Hilux. |
25 | Cor de Bruin | |
26 | Marij van Hooijdonk |