Verslag 2015 editie
Frans Daris wint de eerlijke en spectaculaire Alentejo Rally in Portugal
Het was weer meer dan geweldig, wat een heerlijke sport hebben wij toch! Geen meter recht vooruit: links, rechts, omhoog, bergrug volgen, steep down, rivierbedding volgen… er komt geen einde aan, wat geweldig rijden!
Klik hier voor het volledige fotoalbum.
Bij aankomst in Faro is het al meteen gezellig en de motoren staan netjes bij het zwembad geparkeerd. Een aantal deelnemers is al een dag eerder aangekomen om met onze KNMV-trainer Bart Westerink de riding skills wat op te poetsen. Moe maar voldaan komt de groep terug. Gerrit komt gelijk op mij aanlopen en wijst met zijn vinger: “Hey Gerjan, ben jij zelf die berg weleens opgereden?” Als Bart mij uitlegt welke heuvel Gerrit bedoelt, schiet ik in de lach: “Gerrit kerel, dit was nog niets, het echte werk moet nog beginnen!”
In de eerste special heeft iedereen het zoals gewoonlijk moeilijk. Zó uit het vliegtuig een pittig endurogebied in en probeer je weg maar eens te vinden! Na de eerste LA pukkel is een ieder buiten adem, oefff de toon is gezet, ik moest zelf ook drie keer aanzetten met mijn tweetakt. Een tweetakt rijdt zo anders dan een viertakt! Na deze pukkel wordt het wat makkelijker en komt een ieder in zijn ritme. Het grote genieten is begonnen en bij het afsluiten met een oude 80km lange Dakarspecial zijn we allemaal helden en weten we waarom de Alentejo Rally zo mooi is om mee te maken. Op het terras van ons schitterende hotel, midden in de wijngaarden met een bijna-Afrikaans uitzicht, komen de verhalen los. Zoals altijd wordt weer duidelijk wat een prachtsport en heerlijke deelnemers wij hebben, gezelligheid staat voorop en zo hoort dat
Bij Leppink Adventure zit juist de endurosport verweven in prachtige rallyweken. Niks geen puzzelrit, zo kan je in de digitale klasse gewoon op track rijden of een Tripy monteren waardoor het net een bepijlde enduro wordt. In deze klasse maken de drie Belgische musketiers het de Nederlandse deelnemers meteen al knap lastig
Dag 2 begint heerlijk met gewoon paden rijden door een Afrikaans landschap. Echter, bij TC1 staat een klok, net als bij een enduro en net voor TC2 zitten een paar lastige stukken waardoor sommige deelnemers te laat starten. IIIAAA, het feest is begonnen! Een heerlijke niet al te moeilijke special brengt je aan de westkust. Eric de Schepper wint de special, geheel buiten adem duwt hij zijn motor de berg op. Hidden CP Bart kijkt zijn ogen uit, “met gierende longen kon Eric alleen nog zijn startnummer roepen”, lacht Bart. De aanhouder wint, dit was bij TC2 niet anders. Cees Siemons geniet als routeopener altijd volop, ”echt geweldig rijden en omdat ik zelf bepaal waar TC2 zich bevindt, heb ik altijd een hoop lol”. Het is super om die mannen te zien knokken, uiteraard kun je gewoon een bypass nemen maar mensen als Hans Lageveen bewijzen dat alles te rijden is. Hans rijdt volop genietend gewoon op zijn trouwe XR 400 altijd de hele route.
In de roadbookklasse moet je zelf navigeren. Degenen die vol zelfvertrouwen precies op de juiste meters de bol-pijl situatie volgen, gaan als een speer. Soms is het niet helemaal duidelijk wat het hoofdpad is en juist dan helpt een blik op je kompasnaald je verder. Navigeren tijdens de Alentejo Rally is een ware kunst en als je hier goed doorheen komt, heb jij gewoon je rallydiploma gehaald. Frans Daris heeft de rust en motorbeheersing van een goede rallyrijder en wint hierdoor alle zes de etappes. Toch is deze klasse verre van saai te noemen. De nieuwkomer Bert Veenje weet verdorie hoe te navigeren! Vol goede moed blijft hij Frans dwars zitten en als Bert gewoon de bypassen had genomen, was hij de winnaar geweest van maar liefst 2 etappes.
Dag 3 is een dag voor echte mannen, de route zit zo knap in elkaar dat je geen minuut rust krijgt. Als je van het betere endurowerk houdt, is het volop genieten. Navigeren kunnen we inmiddels allemaal maar een constante snelheid rijden, wordt een stuk lastiger. De Nederlander Jan Hut van J.H. Motorcenter schiet een wig tussen de drie musketiers en eist vandaag de tweede plaats op.
Op de vierde dag zijn de meesten nog moe van de dag ervoor. Gelukkig is hier met de route rekening mee gehouden. Gewoon een heerlijk dagje genieten van de Alentejo. Echt een ieder kan mee, je ervaring of leeftijd maakt niets uit. Gerrit Staal en Ben Juffermans nemen een rustdag en wisselen de route af met soms een stukje slingerend asfalt met heel veel terrasjes. Heerlijk, zo hoort dat mannen, niets moet en alles mag, gewoon genieten daar draait het om. De Belg Kevin van Tulden doet even een dutje bij TC1. Bij de briefing is goed gezegd “mannen, de hidden CP wordt erg zwaar om te halen en het staat jullie vrij om tegen tijdstraf de bypass naar de CP te nemen”. Eric de Schepper is slim en wordt tweede door direct de bypass te nemen. Zijn maat Bart Somers kiest voor de LA pukkel en wurgt zijn motor omhoog. Kevin zet aan en komt net niet boven. Frans Daris doet het zelfde en komt bij Kevin tot stilstand. Net als Frans, is John Bloks ook lid van het Brabo enduroteam. John denkt “wat een prutsers” en zet vol aan, helaas voor John wordt hij gelanceerd door een steen en knalt vol tegen het drietal. Bart Somers kijkt stomverbaasd met zijn armen in de lucht toe terwijl vriend en slachtoffer Frans alleen maar zegt: “Hé John, ik lig al een tijdje onder de motor en het zal fijn zijn als jij deze even van mij afhaalt. Heerlijk die vrienden. Kevin van Tulden herpakt zich, sleurt het drietal omhoog en wordt hiervoor beloond met de etappeoverwinning. Gerben Lieverdink is een echte quadrijder maar op de motor was hij nog maagd. Gerben doet het geweldig maar ligt in gevecht met onze enduroman Peter Maranus. Wat een strijder is die Peter, het navigeren gaat hem steeds beter af en hij weet vandaag zelfs tweede te worden in de rallyklasse.
De twee overnachtingen in een van de beste hotels in Portimao doen een ieder goed. Genieten van de zon, het uitzicht en het heerlijke eten. De korte en niet al te moeilijke special op dag 5 draagt bij aan het vakantiegevoel. Heerlijk zo’n dagje.
Dag 6 is een van de mooiste rijdagen uit je leven, het rijden is zo mooi dat het je raakt. Niks moeilijk, gewoon de hele dag een rollercoaster op je eigen snelheid volgen met schitterende uitzichten. Het klassement ligt nog volledig open. De drie vrienden Bart Somers, Eric de Schepper en Walter Roelants waren zo in gevecht met elkaar dat het drietal niet te kloppen was. Met de blaren op de handen en krassen op de armen wilden de drie musketiers niet voor elkaar onder doen, echt een heerlijk gevecht om te volgen, wat gingen die mannen ervoor! Peter Maranus laat tijdens het afsluitende strandfeest nog even zien hoe een strandrace werkt. Dit werkt aanstekelijk op de rest en de zon wordt verduisterd! De eigenaar van de strandtent lacht en vraagt wie de ramen komt lappen. Als onze trouwe Piet van Mierlo een mooie LA-polo cadeau geeft, is iedereen weer blij. Tot volgend jaar, lacht het personeel ons toe!
Winnaars rally klasse: | ||
1ste | Frans Daris | |
2de | Bert Veenje | |
3de | Gerben Lieverdink |
Winnaars digitale klasse: | ||
1ste | Bart Somers | |
2de | Eric de Schepper | |
3de | Walter (Wakke) Roelants |
Totaal klassement rallyklasse: | ||
1 | Frans Daris | KTM EXC450 |
2 | Bert Veenje | KTM 500 EXC |
3 | Gerben Lieverdink | Beta 400 |
4 | Peter Maranus | Yamaha wr 450 |
5 | Huibert Verboon | Beta RR400 |
6 | Rene van Eerd | Quad EATV 530 |
Totaal klassement rallyklasse: | ||
1 | Bart Somers | KTM EXC 450 |
2 | Eric Deschepper | KTM |
3 | Walter Roelants | KTM |
4 | Kevin van Tulden | KTM |
5 | Jan Hut | Beta 350 |
6 | Andries Marc | KTM |
7 | John Bloks | HUSQVARNA 350 |
8 | Mark Overberg | KTM exc 300 |
9 | Wim den Haan | Beta 400 |
10 | Eric Lieverdink | Beta 400 |
11 | Jan Lageveen | XR 400 |
12 | Gerrit Staal | KTM 300 EXC |
13 | Michiel de Ruijter | KTM 525 EXC |
14 | Ben Juffermans | Suzuki RM450Z |