Verslag 2011 editie

Verslag 2011 Erik Kofman verbaast en wint de Alentejo Rally 2011. Erik Kofman heeft een mooi verslag gemaakt over zijn belevingen in de Alentejo Rally . Dit verslag kun je bewonderen op Erik zijn erg mooie site. Klik hier voor zijn verslag.

De Alentejo Rally is weer uitgelopen tot een waar endurofeest, waarvan de winnaar tot aan de laatste dag toe niet te voorspellen was. Wat hebben we weer genoten van onze prachthobby. De groep bestond uit een mooie balans tussen ervaren rijders, 100% amateurs en de echte genieters die niets op hadden met het competitie element. Allen dachten de Alentejo wel even te doen. Maar de Alentejo is een endurorally uitgezet door een motorman die precies weet wat wel en niet kan. Tel daarbij op de hete septembermaand en je kwam jezelf als rijder een paar maal per dag goed tegen.
Op de aankomstdag eerst even je trouwe bike bekijken en dan na de keuring en GPS cursus lekker genieten van het oude binnenstadje in Faro. Naast heerlijk eten, mooie mensen en prachtverhalen over de rallysport, hebben we zelfs nog onze eigen Segway race mogen houden. Verhalen zijn altijd mooi, zeker als Robert Coenraads, de man die de bloedmooie GasGas Dakar motoren heeft gebouwd, aan het woord is. Jos van Bergen Henegouw, de man achter de nog mooiere 2 cilinder Aprilia, vertelt altijd zo vol passie over le Dakar dat je er meteen heen wilt. Tel daarbij 28 graden om 24.00 uur op en de week kan al niet meer stuk.

b_275_180_16777215_00_images_leppinkadventure_events_alentejo_al2011_IMG_0704.jpgb_275_180_16777215_00_images_leppinkadventure_events_alentejo_al2011_IMG_1168.jpg

Dag 1 rustig wakker worden met een bak koffie, dan je motorkloffie aan en verdorie je mag je bike eindelijk uitlaten. Je  geniet vol van het heerlijke weer en gemoedelijk tuf je naar TC-1. Eerst een paar meter asfalt, daarna een mooi gravelpad, je krijgt er zin aan en dan  ‘hallo, wat is dit!?’ Moeten we hier omhoog en hoe te navigeren? De Breslau rally lijkt in een klap eenvoudig! Dinand Stevens onze meereisende arts, is door ons besmet geraakt met de offroad sport maar is een absolute beginner. Tot onze verbazing komt hij goed omhoog, maar beslist toch totaal buiten adem, om samen met wat andere levensgenieters een stukje asfalt te nemen. Maar vergis je niet! Zelfs ervaren enduromannen moeten wennen, met name de ondergrond is zo anders dat alle rijders moeten wennen. Ook de grappen van Leppink Adventure zijn wennen, ‘yep, bewijs maar dat je kan rijden’ zegt Gerjan altijd. Peter van Workum, Willem de Greef en Erik Kofman verrassen de eerste dag en bezetten meteen de eerste 3 plaatsen in het klassement. Diegenen die blijven lachen, hun eigen beslissingen nemen en de schuld bij zichzelf leggen wennen altijd snel en komen daardoor snel in het ritme. Rallysport leer je nou eenmaal het best door alleen te rijden. Gelukkig geeft de pracht afsluitende Dakar special aan dag 1 weer rust en als de rijders dan aankomen in een waar paradijs midden in de Portugese wijngaarden, beseffen alle deelnemers dat de Alentejo Rally een uniek evenement is wat met niets te vergelijken valt en zeker niet zomaar even te winnen is. Bij het meer dan heerlijke buffet komen de deelnemers weer op krachten en worden de praatjes weer groots!

b_275_180_16777215_00_images_leppinkadventure_events_alentejo_al2011_IMG_0817.jpgb_275_180_16777215_00_images_leppinkadventure_events_alentejo_al2011_IMG_0919.jpg

Dag 2 is volop genieten van de pracht omgeving, Afrikaanse savanne’s, kurkeiken en mooie klimmen en afdalingen door mooi gevormde bossen. Op een paar listige stukjes na is dag 2 niet al te vermoeiend. Wel stond de tijd krap en als je dan het roadbook niet bestudeerd had, wordt het nog knap zweten om op tijd bij TC-1 aan te komen. Slechts 3 man komen al scheldend en tierend te laat. Peter van Workum die gisteren nog een 2de plaats opeiste, start vandaag dus de special met 2 uur straf aan zijn broek. Mannen als Paul Dogger, John Verdonk en Ben Juffermans zijn de betere klanten, hen krijg je niet gek, zij nemen op tijd wat te drinken, weten precies wat ze doen en genieten van elke meter. Het laatste stuk van de dag mogen we dan nog volop genieten van klimmen die onmogelijk lijken te doen. De moeilijkheidgraad valt best mee, als je tenminste het roadbook weet aan te houden. Deelnemers die mis zaten moesten wel erg hard werken, zij komen al heisterend en vloekend bij TC-2 aan. De beloning is dan wel het mooiste uitzicht van Portugal over de Atlantische oceaan en dan voel jij je een held en denk je de Alentejo Rally te snappen. Willem de Greef echter leert de wedstrijdleier BEHEGO Jos kennen. Willem wordt de overwinning door de neus geboord, daar hij tegen Jos had gezegd soms van de route te zijn afgeweken. Jos geniet duidelijk van zijn macht en plaagt tevens Ben Juffermans tot op het bot. Ben pakt wel eens een stukje asfalt en komt daardoor van de verkeerde kant aangereden en Jos laat hem gewoon 3x de beklimming doen voordat hij van de juiste kant aan komt en de startkaart geaccepteerd wordt. Ruud Franssen is de verrassing van de dag en eist de eerste plaats op, Frank Jurrissen verbaast met zijn derde plaats ook een ieder en Kofman wordt gewoon slim tweede. In het bivak blijken de kwartiermakers Piet van Mierlo en Wim Barink al een mooi koppeltje te vormen en zij worden door de deelnemers steevast Muppets  genoemd. Wim overweegt serieus na 38 jaar huwelijk met zijn Maria om bij Piet in te trekken!

Op dag 3 gaat bijna iedereen opgewekt van start. Helaas heeft Peter Vaal zijn motor het begeven, vermoedelijk een probleem met de kleppen. Peter blijft lachen en helpt vandaag spontaan de organisatie mee om een hidden CP te bemannen. Zonder dat de deelnemers het weten is dag 3 bijltjesdag, de Alentejo Rally zit dan ook vol met verrassingen. Vandaag is het erg moeilijk navigeren door dichte bossen waar geen zuchtje wind komt. Zolang je blijft rijden is het te doen, maar als je een klimmetje tegenkomt die al je krachten vergt, ga je kapot. Volgens ex-Dakar deelnemer Bart Franssen een dag die goed met een Dakar dag valt te vergelijken. Bart is een echte crosser en heeft alle denkbare rallies al gereden. In de Alentejo Rally start hij in de digitale klasse, Bart heeft genoeg van het roadbook rijden en heeft geen zin meer om zijn motor om te bouwen. Het digitale roadbook “de Tripy” is dan de oplossing, de bijhorende stuurklem monteer je binnen een minuut en klaar is Bart. Dag 3 was echt een zware dag en het is dan ongelofelijk om te zien dat Bart met zijn 53 jaar veruit het fitste over de finish komt. Sterker nog, hij rijdt de laatste 45 minuten van de special nog een keer. Dit om zijn concurrent Klaas Okken te begeleiden naar de Sanden Top. Klaas heeft de Sanden Top kruipend bereikt, terwijl Ruud van Opstal vriend en vijand verbaast door als 1 van de 4 deelnemers, deze pukkel gewoon omhoog te rijden. Deze 3 mannen voeren tevens het digitale klassement aan. Ruud Baauw heeft helaas de eerste dag niet gereden, want anders had hij zich zeker met dit drietal bemoeid. In de digitale klasse verbazen de gebroeders Lieverdink op hun KTM Quads ook, ze rijden bijna alles, maar slaan de gevaarlijke stukken voor een quad over. Bij TC-2 hoort Eric van een deelnemer dat zijn broer Gerben de top heeft gehaald, dat wil ik ook, besluit Eric. ‘Gerjan vraag jij aan Gerben om op mij te wachten bij de benzine pomp’ en weg is Eric. Eenmaal weer bij de Sanden Top aangekomen, staat Gerben nog bovenop de top te genieten van de andere rijders. Tot zijn grote verbazing ziet hij zijn broer Eric vol aankomen stormen, Gerben schreeuwt ‘niet doen! Niet doen!’ Eric houdt het gas open en haalt tot op ¾ de top. Gerben help Eric tezamen met andere deelnemers naar beneden en verteld Eric dat ook hij de top niet gehaald had, sterker nog, Gerben heeft het geen eens geprobeerd. Voor mij kunnen de gebroeders Lieverdink niet stuk, wat genieten die mannen en wat kunnen ze rijden. Trouwens in de middenmoot valt het meest te lachen, heerlijk gewoon om te zien hoe bijvoorbeeld mannen als Paul Dogger, Joscha Remeijn en Antal Verschuuren aan het vechten zijn. Ook hadden we een heuse Crash Test Dummy in ons midden, volgens Jos rijdt hij niet de berg omhoog maar tot 2 maal toe vol tegen de berg aan!! Weet je? Er is gewoon niets mooier dan de motorsport. Erik Kofman ligt deze dag een half uur voor, totdat hij flink fout rijdt en genoegen moet nemen met een derde plaats. Ruud Franssen wint gewoon de etappe, terwijl Frank Jurrissen plaats 2 opeist. Bijltjesdag wordt afgesloten met een half uurtje langs de kust rijden, echt een ieder houdt deze lange dag vol. Het klapzand langs de kust bevalt uitstekend en dan het uitzicht bij de ondergaande zon! Geweldig wat een dag en wat is het dan heerlijk uitblazen bij het zwembad.

b_275_180_16777215_00_images_leppinkadventure_events_alentejo_al2011_IMG_0011.jpgb_275_180_16777215_00_images_leppinkadventure_events_alentejo_al2011_IMG_0974.jpg

Dag 4 begint met een open klassement, waarin echt alles nog mogelijk is. Erik Haakmeester is de grote pechvogel van de rally, Erik heeft elke dag problemen met zijn slecht lopende WR maar Erik houdt vol en blijft er vol voor gaan. Peter van de Sanden is naast fotograaf ook onze hidden CP, vandaag echter was Peter onze laatste man zodat we de rollen eens konden omdraaien. Bart Westerink mocht nou eens lekker gassen als route opener, terwijl Jos van Bergen Henegouw de hidden CP bemande. We mogen trots zijn op deze mannen en met name Bart en Jos hadden nul en geen moeite met het parcours.  Bart Westerink slaapt graag wat langer en Jos had zijn radiateur lek gereden. De route van vandaag is naast bijzonder mooi, ook pittig en ik dacht een probleem te hebben. Dinand, Peter Vaal en ik zitten aan een bak koffie bij een tankstop, Bart komt hier rustig langs tokkelen, ‘mannen’ zeg ik ‘we moeten gaan daar anders de TC onbemand zijn’. Met een Hilux rijden op een weg met 1000 bochten is niets voor een motorrijder, maar we moeten door. Links rechts, links rechts, er komt echt geen eind aan! Dinand kijkt door de achterruit naar Peter die lijkbleek in het Hilux bakje zit te kotsen. Alles goed op de bak Dinand, vraag ik, prima zegt hij, Peter is een beetje ongelukkig, maar gewoon doorrijden hoor,we horen hem toch niet! Aangekomen bij TC-1 horen we Peter niet klagen en tot onze verbazing komt Bart gewoon rustig als een van de eersten aanrijden, met voldoende tijd over om het parcours te verkennen en TC-2 te bemannen. Helaas moeten wij dan weer op pad om wat gestrande rijders te gaan helpen. Bart stuurt dan nog deze SMS  ‘wat een geweldige mooie klim Gerjan, maar gaat bij sommige rijders wel AUW doen’. Helaas was een ieder van de organisatie bezet zodat we niemand op de ‘auw plek’ neer konden zetten. Slechts weinigen halen dan ook deze klim en het valt altijd weer op dat mensen dan niet samen werken, de laatste 10 meter heb je dan zo overwonnen met een extra handje. Ook leuk dat een ieder gaat dwalen om boven te komen, terwijl er 500 meter verder een gravelweg de berg op loopt, waarvan alle rijders de track ontvangen hebben en dat had nou net de onbemande post moeten zeggen. Maar goed, alle rijders komen weer dolenthousiast over de route aan in een meer dan prachthotel. Het luxe hotel is direct gelegen aan de jachthaven van Portimao en heeft naast een prachtig zwembad ook nog eens een super dinerbuffet. Vandaag wint Willem de Greef de special, Geert Mulder wordt 2de en Arthur Breukelaar 3de. Dus alweer andere winnaars, hoe spannend wil je een rally hebben. Helaas krijgen we 2 motoren niet meer aan de praat, maar Ruud Baauw heeft de oplossing en via Adriaan van Algarve offroad worden 2 extra motoren geleverd, zodat iedereen weer van start kan gaan.

Dag 5 is een soort van rustdag. Alleen de  special is verplicht, terwijl er voor de diehards nog wel een spannende route te rijden valt.  Gerjan gaat een dagje met team blauw rijden en de Muppets worden gevraagd de Hilux te bemannen. Helaas voor ons ging dit niet door, daar het kersverse bruidspaar besloten had om een dagje naar het strand te gaan! De special was weer een pracht en Dinand reed met tips van Gerjan gewoon de hele special. OK, soms gleed hij achter of voor de motor uit naar beneden, maar bergop ging het wel helemaal top. Ook hebben we met team blauw nog een strandrace gehouden en hebben we geluncht in de wolken, waarna we met een spectaculaire route het hotel weer bereikt hebben. Bart Franssen blijft maar winnen in de digitale klasse terwijl er om de 2de en 3de plaats nog volop strijd wordt geleverd. In de rallyklasse is het helemaal spannend, tussen Erik Kofman en Ruud Franssen zit maar 2 punten verschil, zodat morgen alles moet worden gegeven om de rally op je naam te mogen schrijven. Geert Mulder had vandaag de special gewonnen, ware het niet dat hij 2 uur straf oploopt. Hiertegen dient hij terecht een klacht in, echter was de wedstrijdleiding ook na de ingediende fles wijn niet te verwurmen.  Wen er maar aan Geert, rallysport is altijd anders dan je denkt, zo wordt er in de Breslau geluisterd naar de klachten van elite rijders, zodat waypoints die prutsers halen niet meer meetellen. In le Dakar is dit niet anders, in de 2011 editie slaan Knuiman en Visser een paar meter roadbook over, Knuiman dient met een pruillip protest in en behoudt zijn 12de positie terwijl Teus Visser doodleuk teruggezet wordt naar plaats 47 en ze reden nog wel zo leuk samen op! Wel is het mooi Geert dat ik nu weet hoe het moet, gewoon alles simpel houden. In het regelement staat dat je alle waypoints aan moet doen, anders 0 punten. Verkeerd benaderen van een waypoint betekent dat er 2 uur straf aan toegevoegd wordt. Een waypoint of CP mag lopend worden aangedaan tegen 2 uur straf, waarna er pas van een eventuele bypass gebruik mag worden gemaakt.

b_275_180_16777215_00_images_leppinkadventure_events_alentejo_al2011_IMG_0073.jpgb_275_180_16777215_00_images_leppinkadventure_events_alentejo_al2011_IMG_0021.jpg

Dag 6 is alweer de slotdag en geldt als de vermoeiendste dag van de rally. Dit is geen probleem daar er morgen pas terug wordt gevlogen. Geert Mulder, Hank Frieke, Edgar de Jong en Klaas Okken zijn te serieus en te gespannen, als zij iets meer zouden lachen om het spelletje, werden het geduchte tegenstanders. Arthur Breukelaar, Peter van Workum en Frank Jurrissen hadden ook serieus voor de overwinning kunnen gaan. Maar wie klopt er nu verdorie eens een keer Bart Franssen? Die man moet worden gekraakt! De wedstrijdleiding bepaalt de starttijden, waardoor het onmogelijk is dat concurrenten kunnen meeliften met elkaar en hierdoor moet je er elke dag vol voor gaan. Vandaag gaat het erom en moest Bart Franssen als laatste starten. Echter moeten de gebroeders Lieverdink met hun KTM quads hier nog weer achter starten, daar zij wel erg duidelijke sporen achter laten. Ik vraag aan Eric en Gerben Lieverdink om Bart vandaag eens flink in het stof te zetten. Een brede grijns verschijnt op hun gezichten en ik denk ‘als dit maar goed gaat’. Maar het is ze gelukt, Bart Franssen was gewend aan de dagoverwinning, maar moest nu toch echt Eric voor laten gaan, terwijl zijn broer Gerben de derde plaats behaalde.  Als Ruud Franssen of Erik Kofman vandaag winnen hebben zij ook de Alentejo Rally gewonnen. Hopelijk houden de mannen hun kop erbij, nou dat hebben ze bewezen, Erik komt rustig in 5de positie bij TC-2 aan terwijl niemand weet waar Ruud is. We worden allemaal wat nerveus, zeker als Dinand weer wat deelnemers moet behandelen met wel erge blauwe plekken. Maar goed, het wachten is nu op de laatste man en wel onze zeer betrouwbare Bart Westerink, helaas, ook Bart weet niet waar Ruud is. Gerjan vraagt een ieder om te vertrekken daar de dag nog lang en de route nog zwaar is. Bart Franssen en Jos van Bergen Henegouw gaan op onderzoek uit en vinden de onverlaat zonder motor netjes wachtend op een waypoint. Het was voor de 3 mannen nog een hele tour om de motor uit de vallei te krijgen, zo diep waren ze deze rally nog niet gegaan. De sms met de woorden ‘alles okay en we gaan de route afmaken’ is dan het mooiste moment van de week. Wie er wint maakt dan niemand meer wat uit, maar dat we allemaal weer heelhuids zijn aangekomen is de echte overwinning! Wat was het een geweldige week, met super deelnemers. Een ieder meer dan bedankt en we hebben weer bewezen dat motorsport verbroederd. Uiteraard wensen we Erik Kofman en Geert Mulder veel succes in de Dakar 2012, wij zullen jullie op de voet volgen.

b_275_180_16777215_00_images_leppinkadventure_events_alentejo_al2011_IMG_9263.jpgb_275_180_16777215_00_images_leppinkadventure_events_alentejo_al2011_IMG_9278.jpg

Uitslag plaats/punten rallyklasse

1 – 154 Erik Kofman

2 – 143 Willem de Greef

3 – 131 Ruud. E. J. Franssen

4 – 129 Frank Jurrissen

5 – 128 Geert Mulder

6 – 109 Arthur Breukelaar

7 – 108 Robbert Coenraads

8 – 104 Edgar de Jong

9 – 091 Antal Verschuuren

9 – 091 Hank Frieke

11 – 68 Joscha Remeijn

12 – 65 Peter van Workum

13 – 47 Ben Juffermans

14 – 39 Erik Haakmeester

 

Uitslag plaats/punten digitale klasse

1 – 177 Bart Franssen

2 – 148 Klaas Okken

Meer weten over onze evenementen?

Neem dan contact op met Gerjan.

Stuur Gerjan een bericht

Of bel voor meer informatie
+31 (0)6 51 31 01 38