• nl
  • en

Route

In de huidige route is alle ervaring van afgelopen jaren verwerkt.  Dit jaar gaan we bewust in mei, daar deze maand volgens de statistieken droger is dan juni. Wel kan er nog sneeuw liggen op de bergtoppen, maar dat maakt de OER verassend en uniek. De OER is nooit te voorspellen en jijzelf bepaalt wat je wel of niet aan kan. Zo reden we in 2010 door een watersnoodgebied en waren de bruggen en paden soms finaal weggespoeld, maar wat hebben we genoten! Het offroadgehalte is maximaal en we houden rekening met de quadrijder. Uiteraard zit je soms een uurtje op asfalt, maar zet dit weg tegen 6 uur offroad; dan heb je toch niets te klagen.

ROUTE INFORMATIE:
Op vrijdag ontvangen we je op 12 uur rijden vanuit Nederland in Hotel Tatry, het hotel is bij Zakopane in Polen gelegen. Hotel Tatry ligt hoog in de bergen aan het eind van een doodlopende weg. Hier kun je dan ook je voertuig veilig stallen gedurende de rest van de rally. Hier wordt je motor gekeurd op de standaardzaken, zoals ketting en tandwielen, remblokken, lagerspeling, maar zeker op het gebied van geluid zijn we zeer streng. Open uitlaten worden dan ook niet getolereerd.

Dag 1 zaterdag: De eerste rijdag heeft van alles wat. Deze dag is dan ook bedoeld om jezelf te testen. Mocht je problemen ondervinden, dan kun je mooi met de organisatie overleggen welke stukken je aan kan. De eerste 30 km rijd je op asfalt door de mooie Tatra naar TCP1. Hier is de start van de eerste special, nu komt het alleen aan op navigeren, snelheid helpt je niets! Sterker nog, het werkt tegen je. Als je TCP2 hebt weten te bereiken, ben je trots op jezelf. Hierna krijg je voor Hollanders een unieke crossbaan voor je kiezen. Deze baan bestaat uit enkele serieuze klimmen en dalen en je mag tot 12.00 uur oefenen. Dit is ideaal voor de rest van de route. Als de baan te moeilijk voor je is, kun je misschien beter de route iets inkorten. De vervolgroute laat je het wonderschone Slowakije zien, de beboste heuvels welke je doorkruist hebben iets weg van de Ardennen. Hierna weer een stukje asfalt naar Hongarije, hier krijg je mooie gravelwegen en mag jij je weg zoeken door de wijngaarden van Tokaj. Hotel Tokaj in Tokaj heet ons dan weer welkom, echt een mooi hotel  en een nog mooier stadje direct aan de rivier gelegen. De hele route rijden is een hele klus, afkorten mag gerust, al levert je dat natuurlijk wel straftijd op.

Dag 2 zondag: De dag begint met een Hollands tintje, via mooie zandpaden verlaten we Hongarije. Bij de special die hier verreden wordt, gaat een ieder uit zijn dak. Hollanders en zand is altijd goed. Via een smalle grensovergang rijden we Roemenië in. Bij het allereerste dorp is er een grote kans dat de kids je juichend zullen ontvangen. In Roemenië rijden we door een laag heuvelgebied met mooie gravelpaden. We rijden door mooie dorpjes waar de tijd heeft stil gestaan. Voor de die-hards is het laatste stuk naar het hotel een verademing, genieten met een grote G. Overnachten doen we op een toplocatie in Motel Gilau, het eten is hier een feest. Gilau ligt vlakbij Cluj Napoca, in deze stad valt veel te beleven.

Dag 3 maandag: De OER is een echte rally en avontuur en daardoor onvoorspelbaar en ieder uur anders, maar nooit saai. Aan de ene kant van de berg regent het en aan de andere kant schijnt de zon (op Francorchamps is het niet anders). Het maakt de uitdaging en voldoening bij finishen alleen maar groter. De 2009 editie ging door en over het hooggebergte, dit was voor velen een unieke ervaring. Echter tegen zo’n hoge bergrug kan het dagen uitregenen, vandaar dat we nu meer het laaggebergte aandoen. Op deze derde dag rijden we dan ook weer door een voor ons nog onbekend stuk Roemenië. De special loopt via een ruige vallei en gaat via unieke bergdorpjes naar een eenzame bergrug, alleen door goed te navigeren kom je deze bergrug over. TCP2 ligt dan weer in de bewoonde wereld. Een van de mooiste wegen in Roemenië brengt je naar het tweede dagdeel. Lange paden door lage heuvels welke allen bebouwd zijn met diverse gewassen. Echt een pracht route met een geweldig slot door de bossen. Voordat je er erg in hebt sta je in Tirgu Mures,  een pracht stad, ons hotel Continental ligt dan ook midden in het centrum. Het is mooi om hier ’s avonds rond te kuieren, yep, inclusief McD en KFC.
De organisatie in de rally: In Roemenië zijn de hotels op 4 uur rijden van elkaar, zodat de organisatie meer tijd heeft om alles in goede banen te leiden en waar mogelijk, de deelnemers aan te moedigen. Zonder vrijwilligers zijn we niks, naast de bemanning van de CP moeten we ook nog gestrande deelnemers ophalen en bij ongevallen proberen we ook nog eens met onze artsen direct hulp te bieden.
Dag 4 dinsdag: We beginnen bijltjesdag met een special van 80 km, dit om de conditie te tarten. Eenmaal bij TCP2 aangekomen mag je de weg zoeken door een ruig berglandschap. De route wordt steeds mooier, een enkele klim moet worden overwonnen, niet opgeven gewoon doorgaan, morgen is er meer tijd om te rusten.

Dag 5 woensdag: In een absoluut afgelegen 100% Roemeens vakantieoord verblijven we een nacht langer. Dit vakantieoord heet Poiana Zanolor en is eigenlijk maar over 1 weg te bereiken, het ligt in de buurt van het dorp Valea Mare. Voor de liefhebbers hebben we hier een rustpunt ingebouwd, waar het zwembad, de jacuzzi en sauna je fysiek en mentaal weer op krachten kunnen brengen. Voor een ieder die dat wil maar zeker voor de klassementsrijders, hebben we ook op deze dag nog een schitterende route. Op deze route ben ik verliefd, 100% rust en platteland. Je rijdt langs de grens met de Oekraïne en het kan je zo maar gebeuren dat een eenzame militair om je paspoort vraagt. Als afsluiter hebben we een mega skihelling, hier krijg je geheid lange armen. De Discoveryklasse moet boven aan de skihelling een stempel halen. Voor de Adventureklasse begint het dan pas: hup het bos in, boomwortels trotseren hoger en hoger, shit, hoe kom ik nou bij de stempelpost? Geen nood hoor, lopen mag ook!!

Dag 6 donderdag: Alweer de laatste dag in Roemenië, deze dag bestaat uit lekker ontspannen rijden. Je vooral verbazen over de Roemeense gastvrije bevolking. Je beleeft deze dag dingen die buitenstaanders niet zullen begrijpen. De route is afwisselend, de special zit aan het eind van de dag. Deze special zit vol emotie, het is nog maar een paar deelnemers gelukt de special in een keer goed te rijden. ‘Gerjan er zit een fout in het roadbook’, zegt Peter vd Sanden. Als ik hem uitleg waar hij fout heeft gereden en dat hij gewoon een waypoint heeft gemist, is zijn conclusie alleen maar: ‘Shit dan moet ik volgend jaar weer mee!’ Nee, aan de track van verleden jaar heb je niets, onze wedstrijdleider controleert hier op en gooit de track gewoon voor je weg. Achter Tripy deelnemers aan rijden kan natuurlijk altijd nog, maar ook hiervoor bouwen we nog een trucje in. Trouwens met de routes ben ik nooit te vertrouwen, een andere lus is zo gemaakt. HA HA. Overnachten doen we in Hotel Coral, hotel Coral is gelegen in Petea, de grensovergang met Hongarije, dicht bij Satu Mare in Roemenië.

Dag 7 vrijdag: Oneindig rijden over de zandpaden in Hongarije, dit is en blijft voor velen een topervaring.

Dag 8 zaterdag: He he, de OER zit er bijna weer op, diegenen die er genoeg van hebben kunnen mooi over het asfalt toeren naar het meetingpoint. Echter, als je nog wat energie over hebt, is de offroadroute meer dan prachtig naar het meetingpoint. Hier vind dan onder de maaltijd de prijsuitreiking plaats. Het finishhotel is niet geboekt daar een ieder al richting huis wenst te rijden. Kortom, de aankomende editie wordt weer super, nog niet mee geweest?Denk eens serieus na over het laatste avontuur van Europa!

Meer weten over onze evenementen?

Neem dan contact op met Gerjan.

Stuur Gerjan een bericht

Of bel voor meer informatie
+31 (0)6 51 31 01 38